Jag väcker liv i denna tråd igen då jag har precis samma trasiga bakre motorfäste på min 460 -95. Det är svårt att se eller känna under var det har släppt men det verkar vara som en kon uppåt. Bulten från ovansidan måste väl gå genom hela gummit och skruvas fast i denna kon (eller upphöjningen på fästet)? Om man kollar denna bilden
http://www.skandix.de/en/spare-parts/en ... r/1015169/ så är det just som en kon uppåt och skruven från ovansidan måste ju då ha gått av för annars kan väl inte gummit släppa från nederkanten av fästet och lyfta hela motorn typ 10 cm i bakkant??
Själv har jag "löst" problemet tillfälligtvis med ett spännband runt fästet i växellådan och ner till mitten på styrstaget eller vad jag ska kalla mittendelen av styrning som inte rör sig utan är fastskruvad i bakre motorbalken. Ett vanligt spännband med en vekare spännanordning än de där spännbanden du har med typ en hävarm för att spänna. Nu slår inte motorn i karossen om jag skulle råka trycka lite för mycket på gasen när R är ilagd i automatlådan. Jag provade med en stor slangklamma och spände så hårt jag kunde med då blir det stumt och fruktansvärda vibrationer i hela bilen. Detta smala spännband i tyg verkar fungera rätt bra faktiskt då det dels är lite elastiskt och inte går att spänna så hårt som en slangklamma.
Frågan är vad besiktningen säger om detta svarta spännband (om de ser det) för så länge man inte lägger i backen utan kör framåt i D så vill motorn luta bakåt och då märks det inte att det bakre motorfästet är av. Jag har då aldrig varit med om att det backas på besiktningen. Och de stora vibrationerna kommer inte förrän över 100 km/tim för då vibrerar väl det bakre fästet kan jag tänka mig. Att byta detta fäste verkar vara en dyr och komplicerad historia. I mitt fall måste jag ta bort avgassystemet från grenröret för annars får jag inte bort den övre skruven från fästet i växellådan.
Min fråga är igen: Är det skruven från ovansidan som går genom gummit till konen i fästet som gått av? Jag kan tänka mig en lösning med en rund metalplatta eller dylikt några centimeter in och runt gummit där det släppt i nederkanten. Och sen fästa denna platta runt motorbalken.