Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Haft en säkring som inte fått vare hel mer än 2 millisec efter man slått på tändningen. drog ut värmen till båda stolarna och vipps så gick den inte sönder. backljuset började till och med fungera! :)

kopplade in en ny stol som jag fixat värmen på och körde glatt hem.
när jag skulle backa in märker jag att backljuset inte fungerar. men värmen i stolen gick.. pillar på säkringen lite och den smälte på mitt finger. aj aj...

slår av värmen som ja koppla lite provosoriskt med knapp och matar i en ny säkring. pang direkt. lägger ur backen och stoppar i ennu en till. pang direkt igen..

vad mer går denna säkring till? har försökt luska lite i hannyes internet-böcker men förstår mig inte på kopplingsschemanen.. har fått fram att den kanske går till nått om startmotorn tror jag.
men den kabeln ska vara blågul och min är blå-röd-gul eller nått + att de går en annan röd kabel från den säkringen? :O

någon som känner igen detta fel och kanske löst det? :)

Det är 4 säkringar under denna som är hela. det blir alltså säkring 5 räknat nerifrån. tror de blir nr 12 uppifrån.
Säkring 12.
Backljus
(Relä, fönsterhissar och eluppvärmd
passagerarstol) (Eluppvärmd stol)
(Kylanläggning)
8 amp

vart kan felet vara? :(
stoppar i en spik till helgen och kollar vart de ryker tillsammans med en polare om ja inte hittar felet på annat vis innan..
Hoppas du använder rätt säkring. Ingen ärg i säkringshållaren? Spruta in lite elektronik kontakt olja. Koppla in en stolsvärme i taget sedan och se vilken stolsvärme som felar. Det kanske inte är fel i stolarna alls då du har lagat värmen.
Misstänker att du har kortslutning i en kabelstam till stolsvärmen. Den kan vara skadad,avskalad och kortsluter
så säkringen går. Annars kan det vara ärg i backljus kontakten. Gör rent där och spruta elektronik kontakt olja där också. Är det rätt lampa där förresten? Använd inte spik,du kanske bränner upp hela bilen ;) Annars får du dra nya kablar till stolsvärmen istället för de gamla,inte så svårt.
Har forskat vidare, även om jag drar bort kablarna till stolsvärmen (i säkringsdosan) så löser säkringen. likadant om jag drar ut kabeln som går till backlyset? :O
(kabel ej inkopplad i stol)

fick det att fungera 20 minuter när bilen stod still med backen i och stolsvärmen på.
jag kollade kontakterna i säkringsdosan och hade i lite WD-40.
sen när man kört ett tag ger säkringen upp. sen direkt när man stoppar i en ny..

blir galen när felet ändras hela tiden...
ja får göra de som nästa steg då.

hade upp där bak, för kontakten fungerade inte när jag köpte bilen (inte denna säkring heller). Såg ut som värsta ormboet jag sett och kopplat nått fruktansvärt dåligt. tog 2 kvällar att få det någorlunda med riktiga skarvar och kablar.

skrev ut schema-kopplade-mätte-osv. fick det att fungera helt felfritt och har kört med vagn flera gånger sen dess utan problem..

bara de att backlyset inte fungerat då. men misstängt kontakten på lådan som ska ner när man har lust med det..
Saknar Android Auto

Det finns enbart Apple CarPlay att köpa m[…]

Har letat ett spöke i min 1988 240 med vanlig[…]

Stort tack för alla tips och länkar, pre[…]

Rimligt är att bilfirman gör felsök[…]