Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör i dagsläget min bil (240 gl -88) på 50/50 etanol / bensin. Provade köra på 100% e85 men då kändes det som att motorn gick en aning snålt. Hur kan jag göra för att öka soppa tillförseln?
robinmoppe skrev:större spridare eller höjt bränsletryck med ställbar BTR
Tack för svaret!
Tipps på passande spridare och vart jag köper dom tack :)
Ställbar btr kanske vore bra att ha åxå men provar med öppnare spridare först.
Läste nånstans att om man ökar trycket med btr så finns risk att soppa pumpen kukar ur.
Edit: hittade en guide på hur man kan höja soppa trycket utan att byta regulator.
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=2847.0
Ett enklare och pålitligare sätt, där du också får en kallstartanordning "på köpet" är att installera en piggyback. En elektronisk dosa som förlänger spridarpulserna. Det finns även andra fördelar med en sådan. Om du händelsevis blir tvungen att köra på bensin igen, finns det ofta en enkel omkopplare som kopplar bort piggybacken. Något liknande kan du knappast göra med större spridare eller en BTR-konvertering. Dessutom, om du av någon anledning vill avyttra bilen, så är det i många fall väldigt enkelt att återställa den till bensindrift. (Det finns några tiotal olika piggyback, så det kommer an på vilken man väljer. Alla har dock grundfunktionen att dom förlänger spridarpulserna)
Men en minst lika viktig åtgärd, oavsett vilken konverteringsmetod du väljer, är att du måste ha en fungerande luftförvärmning. Etanol vill ha några tiotal grader varmare förbränningsluft än bensin, för att förbrännas fullständigt. (Effektivare förbränning, lägre bränsleförbrukning) Av detta förstår man att några s.k. öppna sportluftfilter inte blir någon hit tillsammans med etanol. Den luftförvärmningen som satt i bilen från början duger gott.

Mer om detta och piggyback, BTR, större spridare etc. etc. Läser man på http://www.etanol.nu
danne92 skrev:när jag körde 100% e85 så ökade jag bara bränsletrycket och då gick den fin fint :) den gick skit med större spridare tyvär :/
Hur mycket ökade du från orginal? Vad är orginal förresten???

Jag har nu beställt en btr då det verkar vara lättare än att få tag i och montera andra spridare..

Men visst kan man väll göra en tattar installation av btr´en och montera den på returslangn efter orginalbtr och låta orginalen sitta kvar??

Går det att backa uppdateringen om det inte […]

Ojämn gång

Hej, när jag låter motorn driva bilen u[…]

Förstärkt kamrem

Efter mycket mer letande hittade jag till slut en […]

Volvo V50 "Mr White"

Snyggt! Det matchar ju resten av interiörens[…]