Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ola68
Nu var det visserligen ett tag sedan jag smörjde in insidan av fördelarlocket. Upptäckte också att övre spjället på förgasaren inte öppnades då choke-reglager trycktes in helt. Armen som reglerade spjället var på G att lossa pga att skruven som höll fast hade nästan lossnat. Så nu är den inte lika törstig längre pga förbättringarna. Tack & bock. Hälsn Ola68 8)
av c.weidemann
När bilen inte startar (eller motorn dör utan att tändfels-hacka)
Lägg Dig under bilens högra sida, be någon annan att sätta i startnyckeln vrida till (utan att starta motorn) och lyssna om bensinpumpen surrar svagt.
Testet ska således göras när det är tyst på parkeringspatsen.
Om pumpen inte går och kablarna verkar vara OK kan felet finnas i en brytsäkring.
Denna finns under motorhuven, vänster sida, upptill i övergången sida - vänster hjulhus . En platt säkring som har funktionen att bryta kretsen till den elektriska besnsinpumpen om bilen krockar.
Den säkringen var på vår 245 gömd under en massa kablar. Dra isär den och gör den ren .

Innan jag gjorde rent den kunde det ibland leda till att bilen inte startade , oftast när bilen körts ut ur garaget och körts 2 km och parkerats en stund - kanske vid lite fuktigt väder

(
Två bilverkstäder kunde inte finna något fel och det är kanske inte så konstigt eftersom felet uppträdde 5 gånger på ett år - och bilen behövde dras igång bara en gång. Men, senare, när bilen stått ute och strejkade en morgon kunde jag lista ut att det var bensinpumpen som inte gick, dock utan att förstå orsaken. (Bilen startades genom att fixa en tillfällig och farlig direktkoppling till en av säkringarna som får ström när motorn skall gå) Men så fick jag tipset ovan från en Volvoägare ...
)

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]