- tis 17 jan 2012, 10:01
Provade en kompis Volvo 240. Precis samma modell som min fast med några mer mil på mätaren.
Hans växellåda var grymt mycket skönare att växla än vad min är.
På min så är det nära på svårt att få i 1:an så jag brukar av den anledningen starta på 2:an.
2->3->4->5 och 5->4->3 går lätt men 1->2->1och 3->2 går trögt.
Det är inte svårt att hitta lägena men det tar lixom stopp och går trögt att få spaken dit man vill..
Om man tar i och våldar i växlarna så blir det inget skorr eller liknande så ev. synkringar borde väll då vara bra?
Vad kan man göra ? Har ej kollat oljenivå ännu men ett oljebyte kanske vore på plats..
Bilen är "gubbkörd" 12000 mil, och denna vinter är den första som den rullar i minusgrader sedan den var ny..
För en massa år sedan så vet jag en polare som hällde i mobil 1 olja i sin växellåda och den funkade bra. (Det var en sån med knapp 5:a).
Kan jag köra med mobil 1 åxå eller måste jag ha något annat i?
Hans växellåda var grymt mycket skönare att växla än vad min är.
På min så är det nära på svårt att få i 1:an så jag brukar av den anledningen starta på 2:an.
2->3->4->5 och 5->4->3 går lätt men 1->2->1och 3->2 går trögt.
Det är inte svårt att hitta lägena men det tar lixom stopp och går trögt att få spaken dit man vill..
Om man tar i och våldar i växlarna så blir det inget skorr eller liknande så ev. synkringar borde väll då vara bra?
Vad kan man göra ? Har ej kollat oljenivå ännu men ett oljebyte kanske vore på plats..
Bilen är "gubbkörd" 12000 mil, och denna vinter är den första som den rullar i minusgrader sedan den var ny..
För en massa år sedan så vet jag en polare som hällde i mobil 1 olja i sin växellåda och den funkade bra. (Det var en sån med knapp 5:a).
Kan jag köra med mobil 1 åxå eller måste jag ha något annat i?
Kör:
XC60 D3 R-Design -2017
Skoda Yeti 2,0 tdi 2017
Dock inte samtidigt! :)
XC60 D3 R-Design -2017
Skoda Yeti 2,0 tdi 2017
Dock inte samtidigt! :)