Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marcus2
tjena. när jag slår av värmen så läker det in glykol i bilen från värmeventilen. måste jag byta hela ventilen eller är det nån packning eller nå i den?
av Rådlös
Ja, byt hela värmeventilen. Det kostar bara 2 - 3 hundra på Skruvat som du ser i reklam på den här sidan.
av Rådlös
Troligen inte. Om du med kopparfjädern menar ett lång och tunnt metallrör, så är det en känselkropp för en termostat. Den hjälper dig att hålla den temperatur som du har ställt in med reglaget.
Det här metallröret innehåller eter, och om det läcker ut så lär du knappast märka något av det för det är i en sådan minimal mängd och det dunstar bort ganska omgående. Det är knappast ekonomiskt försvarbart att försöka laga röret om det har blivit förstört. Röret är ömtåligt. Det går nog att laga, men är dyrt. Köp nytt i stället.
av Rådlös
"Gykolen", du menar alltså kylarvätskan? Ja, kanske inte tömma totalt, men i alla fall så mycket att inget rinner ut när du lossar slangarna. Nu är det så med kylarvätska att den är ju inte förlorad för att du tömmer ut den. Den går att hälla tillbaka igen. Samla bara upp den i en balja eller något annat lämpligt. I din bil är det ca 9 liter kylarvätska.
Men det finns en annan aspekt som man vanligtvis inte tänker på. Korrosionsskyddsmedlet (rostskyddet = silikat i någon form) i glykolen förbrukas på ett par år. Därför skall man ändå byta med jämna mellanrum. Och här kommer också nästa hake in som i sig är ett varningspekfinger. Glykol är tämligen giftigt och får inte hällas ut i dagvattenbrunnar eller annorstädes! Det skall lämnas in på kommunala miljöstationer.
Så du har två val här.
1: Antingen samlar du upp glykolen i en balja och häller tillbaka den när du är klar med kranbytet.
2: Du tömmer ur all glykol och fyller i en dunk av något slag, som du sedan lämnar på en miljöstation.
Eftersom det klassas som avfall så går det i princip med vilken gammal oljedunk eller vindrutespolardunk som helst, bara den inte läcker. Och som sagt, 9 liter. Har du inte tillgång till några tomdunkar, så fråga på någon större bensinstation i samband med att du köper ny glykol.
Och du behöver 4,5 liter ny glykol när du skall återfylla. Nu säljs det inte ½-litrar med glykol, så du får köpa 5 liter och spara ½-litern till att efterfylla vid behov. Priset brukar vara 40 - 50 kr/litern. Och etylenglykol (den billiga) duger i ditt fall.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]