Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gamlabilar
#590516
Hej! Jag har en 240 -88 med kass automat. Jag har hållit mig så långt ifrån automater det går men nu tänkte jag ge mig på att försöka byta en. Jag har hört att rören kan vara ett problem. Finns det fler saker att tänka på?? Ska jag sätta ihop den tom och fylla på olja efteråt?? Ska jag fylla den där planetväxeln full innan montering?? Bilen är en 88:a men lådan är från 84:a men båda har den lilla knappen på sidan. Medbringaren är tydligen annorlunda så den skulle tydligen gå att knacka loss från den trasiga lådan.

Jag har googlat lite men inte fått någon rätsida på det. Någon där ute som bytt automat nyligen eller är kunnig i ämnet??
Användarvisningsbild
av Sparkz
#591751
Nr 1 att tänka på är att momentomvandlaren ska sitta kvar på lådan hela tiden. Du skruvar loss den från svänghjulet och ser till att den inte ramlar av axeln när du tar ner lådan. Ska man transportera en låda sätter man dit något som håller in den, typ:
Bild
Oljan ska ju kollas i P-läge med motorn igång, så påfyllning efteråt blir det i vilket fall.
Rören kan i värsta fall lossas på kylet och lirkas med ner. Då har man lite bättre plats att jobba på.
av Gamlabilar
#592219
ajajajaj.....Tack för det mycet värdefulla tipset. Killarna som jag köpte den nya lådan utav har ju såklart tagit bort momentomvandlaren så den ligger löst. Hur faderullan gör man nudå?
Användarvisningsbild
av Sparkz
#592439
Den är ju i två delar, rotorn i mitten hänger bara på axeln. Det är väl bara att försöka lirka tillbaka utan att fördärva några tätningar...
Felkod

.. Har en 8mm slang som hänger löst fr[…]

Felkod B5

Läste denna tråden och tyckte att det […]

Fullt normalt skulle jag säga med den informa[…]

..Så du tror inte att tändspolen kan […]