Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wickmark
Hej!
Det finns säker andra trådar om just detta men jag hittar inte...
Finns det någon som har bra tips och bilder på hur man fixar innerskärmen efter ett skärmkantsbyte?.
Har gjort det förr men alltid kul att se hur andra gör på bild/text
Så är ni pigga på att rota fram lite bilder så skulle jag bli glad...

Mvh
Affe :-)-)
av aalex
Jag gjorde en instruktion till några kompisar men då använde jag bilder från en 460 reparation. Jag lagar inte alltid innerskärmen om det finns tillräckligt kvar för att lägga den tätt till ytterskärmen. På nedanstående bilder ser man när jag tycker att det inte behövs. Falsen har rostat bort men resten av innerskärmen är hel om man trycker den mot ytterskärmen. Jag har upptäckt att det inte behövs någon ny innerskärm i sådana fall. :) Även om detta inte är ett svar på din fråga så kanske någon annan har lite nytta av mina bilder. Jag tar bort dom efter ett tag, men dom får ligga här någon vecka i alla fall. Jag greps av inspirationens ögonblick att få reda på hur ni andra gör jag också. Säg till om jag kidnappar tråden - så reducerar jag min kommentar till det som finns ovanför denna mening.

Svetsa ut mot kanterna så att inga plåtar fladdrar också - en liten kort svets. Punktsvetsa i övriga delar. Jag redigerar inte texten. Utan den får vara som den är och jag klipper bara in allt. Jag har lite fler bilder men har inte ork att lägga ut men. Hoppas att det går bra som det är - åtminstone som lite tips hur jag brukar göra. Jag har använt tekniken på 3 - 4 bilar varav alla utom en på 245 or. Förr falsade jag men det är inte nödvändigt utan bara besvärligt. Jag har någon halv cm överlapp eller strax över detta. Jag lägger skarven i böjen för då går det att maskera upphöjningen bättre. Innerskärmen lagar jag inte alltid - om den går att lägga tätt intill skärmkanten. i annat fall sätter jag på en innerdel också med dubbel plåt mot innerfalsen/skärmkanten. I annat fall blir falsen bara en enkelplåt. Det går precis lika bra - i 10 år - t o m lite bättre eftersom ingen rost kryper in där då. Jag lägger en gummimassa som stenskottsskydd och tätning. Marin "sealer".

Jag kan köra med en sådan här lagning i 10 år till och har aldrig fått någon rost i svetsskarven - så jag förstår inte riktigt många andras tal om att rosten kommer igen.

Här nedan kan ni se i serie hur man byter ut bakskärmar på en bil. Ofta är det ganska besvärligt eftersom även innerskärmarna måste bytas ut och det då gäller att få skarvarna så täta som möjligt. Ni ser inte hur många gånger jag var tvungen att slipa och spackla. I regel behöver man spackla och slipa en 5 - 7 ggr för att resultatet skall bli riktigt bra. Jag tennspacklade dessutom i botten för att täta skarven riktigt bra. Det är dock inte nödvändigt alls egentligen. Den gamla traditionella metoden om än giftig och lite farlig om man inte vet att det är en blyförening man arbetar med. Jag lade en gummimassa på inre delen av skärmkanten innan jag lackade och får på så sätt en extremt tålig stenskottsyta. Man kan se lite av gummikanten synas om man ser efter noga. Resultatet blev mycket bra trots att jag lackade skärmarna i ett dammigt stall. Färgkordinationen blev likaså mycket bra. I vissa ljus kan man dock se en liten grönblåare nyans. Den som inte vet om reparationen ser ingenting alls.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
av Wickmark
Tack så in i!
Ingen kidnappning precis bara väldigt kul läsning och bra tips!
Ska bli kul och se vad andra säger ;)
Stort tack ingen

/Affe
av rd350
Lite tips från en bilplåtis? All rostlagning i synnerhet skärmkanter ska man sträva efter att svetsa "kant i kant" det innebär att du efter en grovkapning lägger reservdelen utanpå originalet och skär med sticksåg rakt igenom båda plåtarna. Då har du en perfekt skarv med en spalt på knappt en millimeter mellan plåtarna. Spalten ska vara samma som grovleken på plåten. När man fått till passformen loppar man dit plåten och börjar att svetsa med korta intervaller från en sida till den andra, kyl mellan varje "punkt" med tryckluft. Kommer man åt med mothåll på baksidan är det lämpligt att rikta under tiden. Håll emot bak på svetssömmen och knacka utifrån på svetsen så går krympningarna från svetsningen tillbaka. När svetsningen är klar ska du ha en "bulle" på baksidan knappt så grov som svetsen på framsidan och inga kanter från plåten ska synas, då har du en tät svets. Slipa rent noga på baksidan, grunda och lacka med både grund och ytlack, undvik karosskitt där det inte behövs. Mellan plåtarna använder jag alltid Volvos svetsprimer som finns hos Volvohandlaren, denna är en förutsättning för att tex. rostskyddsgarantin på bilar med sådan ska gälla. Den är inte dyr och varar i en evighet.
Beträffande 240 skärmkanten, byta så lite som möjligt,fösök lägga skarven på ytan mellan första och andra bocken på kanten (konstig förklaring?) Där är lättast att svetsa utan att plåten slår sig och smidigast att spackla.
Innerskärmkanten skär jag bort och bytar efter jag lagt dit ytterkanten, då har jag originalkanten som "jigg" till ytterkanten och kommer lätt åt att måla plåten från insidan. Original kanten är betydligt mycke bättre än pirat, enda nackdelen är att den är skarvad på mitten och punktad ihop, denna skarv brukar ha fel vinkel och måste justeras.
Till slut, glöm ej att rostskydda ordentligt med tunnflytande ml innifrån och underredsmassa utifrån, undvik även här karosskitt, "spraykitt", body och annat elände! Så brukar jag jobba men det finns säkert andra åsikter om vad som är "rätt". Glöm i varje fall ej svetsprimer och lägg inga plåtar om lott, ta det lungt med svetsen, kyl ordentligt så blir det oftast bra. Föresten, det viktigaste är att fördubbla den beräknade arbetstiden såbrukar man vara rätt på det! :wink:
av aalex
Det låter som det allra bästa!

Jag är lite för klantig för att svetsa med spalt på så sätt. Hur jag än gör så vill jag arbeta lite för snabbt och när svetsen krymper så nog blir det bucklor allt! Fast jag har sett hur andra har klarat av att svetsa på så sätt. Luckan i framskärmen svetsade jag med spalt som kanske syns.

Jag tycker framförallt att det är svårt att svetsa med spalt på nederkanten av en bildörr. Där är skarven rak och lång. I och med att jag låter plåten bli för varm så nog krymper det allt. Typiskt! Med min kunskapsnivå så har jag kommit fram till det näst bästa d v s jag har en liten överlappning som jag beräknat inte har någon större betydelse för fukten eller kapillärkrafter utan är precis så att det inte har någon större betydelse. I vilket fall så har jag kört omkring med bilarna ett tiotal år utan att jag fått någon ny rost och det har på så sätt varit "kostnadseffektivt" för min del även om det inte har varit som ett proffs skulle ha gjort.

När det gäller innerskärmen som jag inte alltid ersätter om den räcker till kanten på ytterskärmen utan "dubblering" så började jag med det när jag upptäckte att mina gamla mersor hade bara en plåt som avslutning och dom höll bra. Däremot fick jag alltid kondens och fukt i skarven mellan de två plåtarna på mina gamla Volvos. Då rationaliserade jag bort dubbelplåten... och det har blivit den bästa lösningen!

Jag också inväntar fler synpunkter och kommentarer och lär mig gärna mer om hur det bästa sättet är. Jag har för många gamla bilar! Ibland går t o m alla i bland bara någon...ständiga reparationer. Är det inte det livet går ut på... reparationer! Hela tiden. I dag lyckades jag få igång min gamla 940... för någon vecka sedan den här 460an (bromsledningarna byttes) och kvar har jag att byta bakaxel på min gamla 245a (begnagnad för 850 kr) som ny bara 17000 mil ett fynd). 245an är på många sätt väldigt bra byggd för reparationer. Jag har bytt alla tvärbalkar i den och den är förvånansvärt stabil, men lite bullrig. Och hållbar på alla sätt.

När jag köper någon reservel hos Volvo så brukar jag säga att 240 modellen är den bäst byggda Volvon för någon som vill ha en bra billig, hållbar bil. Men då höjer dom på ögonbrynen. 460 är den sämst byggda. Och då håller dom oreserverat med. Men jag börjar nog bli lite förtjust i 940 modellen ändå...... I alla fall gick den i gång i dag efter mycket letande efter felet. Det var nog fördelarlocket eller jordningen som det var fel på.... kanske..

I vilket fall har jag börja upptäcka att forumet har många som vet mer än jag och det förbättrar min egen sits så mycket eftersom så många vill hjälpa till! Så ett stort tack till er och forumet!
Senast redigerad av 1 aalex, redigerad totalt 0 gånger.
av Wickmark
Hej...
Jo kant i kant tillhör helt klart den högre skolan. Jag är själv gammal plåtis (hus) så det har jag praktiserat på min 77a. Resultatet är helt oslagbart men det kräver mycket erfarenhet och bra svets.
Men tack något vaknade i mej och det blir nog att testa det iaf. I värsta fall får mäster (far) komma på besök :D

Nu får vi hoppas att fler hoppar på denna tråden och delar med sig av sina erfarenheter
av aalex
Jag har sett hur flera "hot-rod" byggare, dom som lagar och modifierar gamla bilar har gjort. Dom helsvetsar inte. Delarna hopfogas kant i kant med mycket små och exakta punkter. Dom sitter tätt, tätt som om kanterna är ihopsydda för hand. Sedan tennspacklas fogarna och då syns inte en skarv. Plåtarna verkar inte behöva riktas utan allt är exakt redan från början.

Jag hade också en kompis för många år sedan som byggde om bilar. När han hade speciella uppdrag gjorde han en "träplugg" som han sedan använde för att göra glasfiberdelar som han sedan "bultade fast. Han byggde om en bil till en damsugare till Electrolux jubileum på så sätt. Jag vill minnas att det var en Amazon eller en 140 som var grunden. Jag har foldern någonstans där bilen presenterades. I Amerika eller Australien for försäljarna omkring i sådana bilar en gång i tiden. Dammsugarna var den runda modellen med bakelit i vardera "ände" med blå, röd eller grön omlindning i mitten. Jag har kollat om jag kan återfinna foldern där bilen presenteras men inte återfunnit den. Jag tror jag lämnade den i en låda..... som står kvar. Om några veckor åker jag tillbaka och då skall jag se om jag finner den. Gör jag det så publicerar jag en bild här. I annat fall inte.

Egentligen tycker jag att helsvetsa med gott resultat på en bilsida är svårare än att lacka. Båda metoderna har sin egen rytm inbyggd men lackningen är mer åt mitt temperament - det kan man göra snabbt och svepande. Att lacka en hel bil tar inte så värst lång tid. Det gör dock förarbetet. Och där har jag mindre tålamod. Man kan dock leva utan lackspruta men inte utan svets. Jag begriper inte hur man inte kan ha en svets! Jag använder den hela tiden till att laga olika saker. Och nu är dom billiga för ca 1500 med rörelektrod så bra att vem som helst kan använda en sådan med gott resultat.
nackdelar med Running Boards

Tycker inte bilen är tillräckligt hö[…]

installera dragkrok

Du får fråga din lokala Volvohandlare.[…]

Bensinpump till B27A 1978?

Just 1978 kom väl den nya tanken som krä[…]

Olika typer av växellådor

Nämen tack för hjälpen :) Då […]