Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Hade en tråd uppe här förut då jag hade enorma problem med att lufta en 244 -88 efter okbyten mm.

Nu verkar det som att jag måste ha isär bromssystemet på min andra 244 då ett ok kärvar och huvudcylindern läcker, samt att jag måste dubbeltrampa för att få stum bromspedal ( luft? )

Frågan är då, ska jag gå på att lufta med den konventionella metoden, alltså cirkulera vätskan från cylinder till ok, eller ska jag göra tvärt om, trycka in vätskan i oken till cylindern? Jag lyckades aldrig lufta ur den andra 244:an, utan fick lämna in den till slut istället.
Ta för vana att alltid låta vätskan skälvrinna genom alla oken (ett i taget) när du haft hela sytemet tomt sen är det sällan (aldrig någonsin!) några problem att lufta som vanligt. Är det bara ett ok du ska ta av låter du pedalen vara nertryckt en aning under tiden du har oket "öppet" så tömmer du inte systemet på vätska.
volvoyamha skrev:Jag har en bild på luftningsschemat..

Luftar man enligt alla konstens regler så fungerar de lika bra hemma på gården :)
Ja följde det schemat men det fungerade ändå inte.

Jag hade en anordning som jag trycksatte behållaren med och sedan luftade jag ett ok i taget. Jag tömde nästan behållaren helt på varje ok för att få ur alla eventuella bubblor men de funkade ändå inte...
rd350 skrev:Ta för vana att alltid låta vätskan skälvrinna genom alla oken (ett i taget) när du haft hela sytemet tomt sen är det sällan (aldrig någonsin!) några problem att lufta som vanligt. Är det bara ett ok du ska ta av låter du pedalen vara nertryckt en aning under tiden du har oket "öppet" så tömmer du inte systemet på vätska.
hmm okej... Så man ska bara öppna nippeln och låta det stå en stund?

Jag använder ju som sagt tryckluft för att pressa ut bromsvätskan, använder inte pedalen, så de borde väl fungera att göra så direkt precis som om det skulle rinna själv?

Om jag ska rycka ut den, är drivaxeln limmad […]

Min 745-a har rullat med Biltema skivor, klossar, […]

Prova googla volvo 9474082. Verkar finnas i lager […]

Bensinpump till B27A 1978?

Nu kan jag inte speciellt mycket om just denna mot[…]