Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AudiRaacing
Hej.
Skriver här för att tjejens bil går som ett arsel.

Vi åkte ut igår och snurrade på stan. Sedan for i från Gällivare till Malmberget och snurra. Men sedan så ställde vi oss och bilen började gå konstigt. Den ville som dö. Typ som soppa knas, eller folk som vet hur en förgasarbil vars flänsen är paj på. Så kändes det. Sen så drog jag i ettan och körde iväg tillbaka till Gällivare. Väl hära så skulle jag backa men då dog den. Sen efter det så när jag körde så ville den inte. Orken var nere på 0 och var tvungen att ligga på en 4000varv så den skulle orka iväg. Väl hemma på parkeringen så när vi skulle backa in den så dog den direkt. Flera gånger.
Det känns som att bilen går bättre när den är kall än varm.

Felsymptom ;
- Orkeslös vid körningframåt men extrem orkeslös bakåt
- Soppa knas men ändå inte
- Lukta bränd olja
- Rycker
- Kan inte gå på tomgång

Någon som vet vad det kan vara?

Mvh / Markus
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ta ut felkoder.

Du kan börja felsökandet med att kontrollera om där finns läckor i vacuum och luftslangar, vid spjällhus samt vid insugsgrenröret vid toppen. Använd startgas för läcksökning, stiger varvet har du hittat en läcka.

Jag tycker också att du skall kolla var det eventuellt läcker olja.

Mvh GK
Senast redigerad av 1 gnestakalle, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag råkade skriva spjällhus 2 ggr i mitt inlägg det jag menade var spjällhus och insugsgrenrör mot toppen.

Diagnosdosan sitter vid vänster övre stötdämparfäste i motorrummet.

Hur kolla felkoder?

Du har en svart liten dosa vid vänster fjädertorn i motorrummet. Nedan är det en kort förklaring i hur du gör.

Viktigt! Ha alltid tändningen avslagen när du flyttar testkabeln!

Slå av tändningen helt. Öppna locket på den svarta dosan och sätt i testkabeln i uttag 2.
Slå på tändningen, läge 2. Tryck nu i 1½ sekund på knappen i dosan (dioden lyser medan du trycker på knappen). När du släppt knappen igen, så kommer dioden börja blinka i serier om 3. Räkna antal blink, och notera dessa. Det blinkar enligt följande (kod 2 – 1 – 3 som exempel) blink - blink ------- blink ------- blink - blink – blink. Tryck nu på knappen igen, för att se om det finns fler felkoder lagrade. Databoxen klarar att lagra totalt 3 koder. När första koden upprepas, finns det inga fler koder.

Radera koder.

Sätt testkabeln i uttag 2 och slå på tändningen. Alla felkoder måste läsas ut innan man kan radera, så gör det först. När du kommer till första felkoden igen, Tryck ner knappen i 5 sekunder och släpp sen. Då ska dioden börja lysa konstant. Tryck in knappen i 5 sekunder igen och släpp sen. Då ska dioden vara släckt. Kolla enligt ovan att du får kod 1 – 1 – 1 (inga fel). Då är det klart.

Återkom med de koder du läser ut.

Mvh GK
av AudiRaacing
Har nu själv kollat bilen och fann 1 vakuumslang som var lös + att en gummislang mellan insug och bromsservon (den som är fast i insug) att den var söndersprucken så ska bara laga den provosoriskt tills man får pengar och kan byta denna. Sen så fann jag en soppaledning som inte var riktigt ordenltigt på plats. Ledningen som är mot en. Returen?
nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg

Ja det är inte helt enkelt, för det m&ar[…]

Sitter i lastutrymmet bak, här är en vi[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Motorlampan funkar den har tänds några […]