Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tuxedo
Varningsventilen ska du nog inte hoppas på för den är ganska dyr att byta och besvärlig att komma åt.
Hoppas istället på att det är huvudcylindern, vilket jag tror är nästa steg.

Alternativen är.
Köp en beg. huvudcylinder från en bildemontering och hoppas att den är OK.
Köp en repsats.
Eller dyrast ,köp en ny.

Det kan hända att huvudcyl tar in luft från tryckstångänden, kolla om det läcker olja där.

I svaren på mina frågor verkar det inte finnas något att anmärka på.
OK.s olja DOT4 duger bra.

Glömde att fråga hur du gjorde när du luftade, men jag förutsätter att du gjort riktigt.
Om det är svårt att få ur all luft brukar det gå bättre med en luftningsapparat för tryckluft, finns på biltillbehörsfirmor och är relativt billiga.

VIKTIGT! Om du byter repsatsen till H.cylindern måste du kontr. att det ej ligger rost längst i dit kolven normalt aldrig når utom vid luftning då man trycker pedalen i botten. Detta kan repa sönder sekundärkolvens packning vid luftningen.
Skulle så vara fallet och det ej går att rengöra den måste du skaffa en annan cylinder.

Och så, endast T,-sprit eller bromsolja vid rengöring, men det vet du nog.
Hör gärna av dej hur det går.

//tuxedo.
av mittipannan
nu har jag kollat och jag har inget läck någonstans vad det verkar,(det har jag ju uppenbart). då till frågan. om det skulle vara huvudcylindern, skulle luften då kunna komma ända ut till oken innan jag luftar? jag tycker den borde ligga kvar uppe vid huvudcylindern och inte vara det första som kommer ut när man öppnar luftnipplarna eller är jag helt fel ute?
av tuxedo
Ja jag tänker ju också i dom banorna.
Är oken alltså renoverade utbytesok, och vem har renoverat dom?

Det blir ju i princip aldrig undertryck i bromssystemet, för när man släpper på bromsen är det ju bara kolvpackningens lilla skuvning som dra tillbaka kolven någon tiondels mm.
Däremot är det ett relativt högt tryck i systemet när man bromsar och en ev. otätning skulle ju först visa sej som bromsoljeläckage.

Det är lite svårt att förstå hur det kan bli såhär om du garanterat fått ur all luft.
Hur gör du när du luftar?
Berätta gärna i detalj.
Frågorna jag ställer är ju som du säkert förstår nödvändiga att få svar på för att ha en chans att begripa vad som kan orsaka problemet.

//tuxedo.
av mittipannan
ja. hur jag luftar. jag har kört med lite olika metoder. först använde jag en bromsluftare man kopplar på behållarn med övertryck och öppnade sedan varje nippel i sej och i sin ordning enligt schemat ovan. vart bra och körde så. nästa gång luftade jag enligt samma schema fast med en polare som pumpade på pedalen medans jag sprang runt och öppnade och stängde. vart också bra. sen har jag luftat i följande ordning: höger bak, vänster bak, höger fram(yttre, inre, övre nippeln) och samma ordning på vänster fram. vart lika bra. sen dess har jag bara luftat fram. först höger sen vänster genom att öppna alla nipplar på ett ok och helt enkelt låtit det rinna. sen dragit åt. det funkar lika bra och pedalen blir hård och fin i cirka 2 dar och efter 4 dar tar den först enda ner i botten.

vad gäller oken vet jag inte vem som renoverat dom men jag köpte dom på autoexperten.

förstår att du ställer frågor. hur skulle du annars kunna hjälpa mej?

jag ska ta och koppla på bromsluftaren i nästa vecka och pumpa upp tryck och se om jag ser nå läck då. börjar bli lite irriterande att lufta var tredje da.
av Hemulen
Gör så att du torkar rent där du lossat,starta motorn så tryck uppnås i bromssystemet(eventuellt lufta innan),stäng av kolla efter läcka. Kan även lyfta på dammskydden för kolvarna,även nya oken,se om det är blött. Har du en kompis så ta hjälp av den,så kan den personen trycka på bromsen,du kikar efter läckor.
av tuxedo
Hej igen.

Jag har grubblat ordentligt på vad det kan vara som orsakar dina luftproblem, men kan inte komma på något annat än att det måste vara att huvudcylindern på något vis tar in luft.
Är det kanske inte på tiden att du tar en ordentlig koll på denna nu.
Det är ju ganska lätt att demontera den för observation och en repsats är ju relativt billig.

Din fråga 04 nov 2010, 19:41--- Det kan ju i alla fall påpekas att bromsrören har ju mycket liten innerdiameter så en luftblåsa från huvudcylindern sticker nog iväg en bra bit vid en häftig inbromsning.
Fastnar kanske på detta ställe och sticker iväg igen vid nästa inbromsning om man ska försöka förstå det logiskt.
Du kommer ju inte längre med felsökningen nu tycker jag, så du får nog lämna "logiken" ett tag för att få ordning på bromsarna.

Satsa nu på kontroll/rep av huvudcylindern tycker jag! :wink:

//tuxedo
av mittipannan
Okej. Tycker det låter som en mycket bra förklaring. Jag har redan haft in den och torkat torrt för att sedan låta en polare trycka på nromsen med hittar inget läck. Ska ta den huvudcylindern och kika. Kan väl lika gärna byta den för att va på den säkra sidan. Tack för all hjälp och så kanske jag återkommer med resultat. Hoppas jag??! Ha de :)

Ja det är inte helt enkelt, för det m&[…]

Är du helt 100 på detta? Jag slutade m[…]

Olika typer av växellådor

H har lite andra utväxlingar på ettan, […]

nackdelar med Running Boards

volvo 4.jpg