Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

symptomen är som det framgår av rubriken att motorn börjar hacka och dör när man svänger .
Det går att "parera" om man saktar ner ordentligt strax innan sväng samt håller ned kopplingen och trycker extra på gaspedalen..

Samma sak händer om man bromsar för hastigt, motorn hackar till och dör ...

Bilen startas med choke och har på senare tid börjat dra ovanligt mycket bensin.

Det känns även som att man på senare tid måste dra ut choken extra mycket för att tillräckligt med bensin ska sprutas in.

Har ni några tips på vad som kan vara fel ?

Mvh
Strålis skrev:Det låter som det är ett hål i någon vakuum slang. Men hur beter sig bilen på tomgång?
Den beter sig ganska "normalt" vid tomgång samt även när man kör utan alltför tvära svängar eller inbromsningar,
Problemen uppstår när man ska svänga eller bromsa hastigt.

Tack för tipset ang. vakuum slang, har du något förslag på var/hur man felsöker ?

Mvh
donk skrev:
Strålis skrev:Det låter som det är ett hål i någon vakuum slang. Men hur beter sig bilen på tomgång?
Den beter sig ganska "normalt" vid tomgång samt även när man kör utan alltför tvära svängar eller inbromsningar,
Problemen uppstår när man ska svänga eller bromsa hastigt.

Tack för tipset ang. vakuum slang, har du något förslag på var/hur man felsöker ?

Mvh

Kolla slangarna vid insuget och så dem inte e spruckna för då kan dem få tjuvluft. Kan ju uppkomma när man svänger då motorn rör sig lite ju för det behöver inte vara stora hål för det ska kladda
hej! om problemet uppstår varje gång du bromsar så kan det hända att det är membranet i bromsservon som har pajat låter lite långsökt kanske men värt att kolla upp för om det är kass så drar motorn mängder med tjuvluft varje gång du bromsar om den e kass. Har varit med om detta på en gammal opel en gång
donk skrev:Hej

symptomen är som det framgår av rubriken att motorn börjar hacka och dör när man svänger .
Det går att "parera" om man saktar ner ordentligt strax innan sväng samt håller ned kopplingen och trycker extra på gaspedalen..

Samma sak händer om man bromsar för hastigt, motorn hackar till och dör ...

Bilen startas med choke och har på senare tid börjat dra ovanligt mycket bensin.

Det känns även som att man på senare tid måste dra ut choken extra mycket för att tillräckligt med bensin ska sprutas in.

Har ni några tips på vad som kan vara fel ?

Jag bara hoppas för din skull att du inte har en tidig -88 och därmed en "K". Hemska motorer men ännu vidrigare förgasare. (Solex-cisak eller nåt sånt) Hade en -87'a som betedde sig precis så.. men jag har för mig att det var automat-choke på den. Hursomhelst; OM det är en "K" så är det väldigt mycket vakuumslangar till och från knasaren. Som kan spricka och ta in tjuvluft då motorn rör sig.
Mvh

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]