Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Onkel.Zeb
Tja.Har en polare som har problem med sin vindrutetorkare.den går men de är som att den inte orkar ??:-/
Kan det vara motorn som behöver bytas?
Användarvisningsbild
av Sparkz
Dålig motor eller trögt i axlarna som torkarna sitter på. Ta loss stången från motorn och rör på torkarna för hand, det ska gå lätt.
av Titti
Jag har samma lika problem.a
Ska tvinga min kille till detta. Var sitter torkarmotorn? Hur kommer man åt den?
Kan man köpa en ny motor på biltema och i sådana fall vilket art nummer är det?

Tack

Titti
av Rådlös
Torkarmotorn sitter i motorrummet, framför handskfacket. För övrigt, följ Sparkz anvisningar för att utesluta det ena eller andra.
av volvogunnar
Hej.Öppna motorhuven,då har du motorn till vänster vid torpeden,sittande med 3 bultar.Lossa handsfacket,sitter med 6 stjärnskruvar och dra ut facket.Då ser du skenorna som är sammankopplade och motorns arm går genom plåten till höger.Sitter torkarna i vändläget/stoppläget så är det bara att lossa kontakten till motorn i motorrummet och de 3 bultarna,sedan lossa inifrån via handsfacket,montera en ny motor(skruvat tar nog 488kr tror jag).Sitter torkarna fast någonstans på vägen över rutan så måste clipsen lossas från hävarmen.Du ser hur det sitter.
Det grejar du,glöm ej att smörja in med fett,typ silicon på sprayburk alla rörliga delar sedan.(funkar säkert med annat fett oxå).Lycka till
Gunnar
av Titti
Nu har jag stulit min fars gamla motor och skall pröva den imorn. Kan man prova 5-56 på de rörliga delarna eller WD-40? Vilka andra fetter kan man pröva?
av Rådlös
5-56 och WD-40 är visserligen smörjmedel, men dom är nästan vattentunna så dom rinner bort inom den närmaste tiden. Det bästa är nog litiumfett eller siliconfett, som VolvoGunnar säger. Det finns ibland på sprayburk så det kan vara en fördel när man skall smörja.
av Titti
Jag är lite novis och korkad :?: men ska man bara köpa en burk med "siliconspray" på biltema och spruta på alla former av leder ? (Bara mosa in via handskfacket?!)

Titti
av volvogunnar
Hej.Det finns säkert på "feltema" men se till att ta en sprayburk med ett plaströr sittande på burken,är då lättare att rikta strålen och slippa blöta ner i onödan.Gör som Sparkz skriver,dra torkarna för hand,då ser du hur den är ledad med metallskenor och det är vid lederna som fettet skall vara.Vid närmare eftertanke så tror jag ej "feltema" har torkarmotorer till 240,utan som sagt skruvat har men dessa är tyvärr slut i lagret så det tar ca 10 dagar att få hem dem(om den tiden räcker med tanke på helger osv).
Inga frågor är dumma,har själv haft stor hjälp här på forumet.
MVH//Gunnar
Användarvisningsbild
av P1800
Hej,

Jag hade motsvarande problem, orsaken var kärvande torkaraxel, dvs den som torkararmen sitter på. I mitt fall löste jag problemet genom att byta axeln komplett med hus då jag hade en ny mekanism liggande. Det är säkerligen enklare att byta dessa hus än att ta ner hela mekanismen. det går att komma åt genom handskfacket om man tar ur insatsen eller om man tar bort instrumentet på förarsidan. Misstänker att man måste bort med hela panelen för att byta komplett mekanism. Det är mycket jobb. När man byter lagringarna är det viktigt att ge akt på hur wiren är dragen så att man kan montera den rätt efter bytet!

Jag vill minnas att det gick att smörja upp axeln då den var lös så att man kom åt att spraya och vrida axeln fritt. Däremot tror jag inta att det är möjligt att smörja upp en kärvande axel på plats i bilen.

Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]

P-Sensorer inre främre

Ska det vara vinklade eller raka ?

Vårda v90 2025

Nöjer man sig med de 15 år som nyare Vo[…]

Kullagret där rattaxeln går in i styrv&[…]