- mån 16 nov 2009, 08:43
#342180
Hej!
Var länge sen jag körde 460 så jag passerar sällan denna delen av foruomet men ska göra ett försök att svara på en av frågorna du hade iaf och det är rörande tändningslåset.
Enligt kopplingschemat i Hayenes är anslutningarna i tändningslåset 30,50,15,75
Av vilka
50(Grön-Vit) Ger startmotorn ström(via ev. startspärr)
15(Grön) & 75(Vit-Röd) Går till relädosan och matar därmed resten av bilen med ström.
Eftersom jag inte har något schema över tändningslåsets serie av att ge ström utgår jag från mitt taskiga minne av hur det är i 740 där ström ges till 50 i läge tre, 30 är strömmatning till tändningslåset. 15 respektive 75 ger ström i starläge 1-3 varav någon av dem inte ger ström i läge 3...(rätta mig om jag har fel). Om det är tändningslåset som är felet borde med andra ord 15 eller 75 matas med ström i alla lägen(även läge noll).
Jag vill mig minnas att reläerna på 400serien hade en förmåga att tacka för sig efter 10-15 år och hade alltid en extra uppsättning av alla reläer hämtat från skroten i bakluckan för att snabbt kunna byta. Nu gissar jag men jag skulle inte vara förvånad om det är ett eller ett par reläer som givit upp och aldrig slår av strömmen trots att tändningslåset slutat skicka signal(relädosan sitter högst upp i motorhuven under en trekantig låda vars skruv går att skruva ur med en bred skruvmejsel eller bilnyckeln, kolla vilka reläer som finns och försök mäta upp om de beter sig som förväntat alternativt byt ett och ett mot en uppsättning från skroten)
Lyssnade runt om ditt fel och fick berättat för mig om en fordägare vars fel berott på en säkring som var trasig... Hur det nu skulle kunna gå till vet jag ej, men jag antar att du redan kontrollerat saken?
Lycka till!
Var länge sen jag körde 460 så jag passerar sällan denna delen av foruomet men ska göra ett försök att svara på en av frågorna du hade iaf och det är rörande tändningslåset.
Enligt kopplingschemat i Hayenes är anslutningarna i tändningslåset 30,50,15,75
Av vilka
50(Grön-Vit) Ger startmotorn ström(via ev. startspärr)
15(Grön) & 75(Vit-Röd) Går till relädosan och matar därmed resten av bilen med ström.
Eftersom jag inte har något schema över tändningslåsets serie av att ge ström utgår jag från mitt taskiga minne av hur det är i 740 där ström ges till 50 i läge tre, 30 är strömmatning till tändningslåset. 15 respektive 75 ger ström i starläge 1-3 varav någon av dem inte ger ström i läge 3...(rätta mig om jag har fel). Om det är tändningslåset som är felet borde med andra ord 15 eller 75 matas med ström i alla lägen(även läge noll).
Jag vill mig minnas att reläerna på 400serien hade en förmåga att tacka för sig efter 10-15 år och hade alltid en extra uppsättning av alla reläer hämtat från skroten i bakluckan för att snabbt kunna byta. Nu gissar jag men jag skulle inte vara förvånad om det är ett eller ett par reläer som givit upp och aldrig slår av strömmen trots att tändningslåset slutat skicka signal(relädosan sitter högst upp i motorhuven under en trekantig låda vars skruv går att skruva ur med en bred skruvmejsel eller bilnyckeln, kolla vilka reläer som finns och försök mäta upp om de beter sig som förväntat alternativt byt ett och ett mot en uppsättning från skroten)
Lyssnade runt om ditt fel och fick berättat för mig om en fordägare vars fel berott på en säkring som var trasig... Hur det nu skulle kunna gå till vet jag ej, men jag antar att du redan kontrollerat saken?
Lycka till!
//Cicaro
Long will they live in my memory
Olu 460 -94 R.I.P
Hoppsan 740 -89 *Såld*
Long will they live in my memory
Olu 460 -94 R.I.P
Hoppsan 740 -89 *Såld*