- mån 26 okt 2009, 19:57
#335030
Om jag fattat det rätt så är det bara på 230k motorn du skrotar ventilerna så länge vi pratar om 8v motorer.
Moderator: Moderatorer
Hilmer skrev::idea: okej.... Står typ varningar överallt i manualen:bensinskalle skrev:Ventilerna tar inte i kolvarna på en B23 oavsett vad som står i manualen.Rådlös skrev:Kan komplettera Hilmer och hans svar här.Nej på b23 så skrotar man ventilerna också, står i en volvomanual ja har hemma att ventilerna tar i om man snurrar motorn utan kamremm...
Det är bara i K-modellerna och 16-ventilarna som ventilerna förstörs vid ett kamremsbrott.
Men byt ändå så är du säker i 8000 mil framåt.
bensinskalle skrev: :idea: okej.... Står typ varningar överallt i manualen:Självklart vill dom ha sitt på det torra ifall det skulle hända nåt, men det är inga som helst problem med att ventilerna tar i. Som redan skrivits så är det K-motor och 16V som inte klarar av ett rembrott.
"Varning! på B23 får ej vevaxalen vridas då kolvarna kan slå i ventilerna!"
De är ju riktiga volvo manualer, inge haynes eller så.....
Hilmer skrev:Okej ;) 200 ska de väl vara fritt på också då de bara är mindre borrning på dom jämfört me 230bensinskalle skrev: :idea: okej.... Står typ varningar överallt i manualen:Självklart vill dom ha sitt på det torra ifall det skulle hända nåt, men det är inga som helst problem med att ventilerna tar i. Som redan skrivits så är det K-motor och 16V som inte klarar av ett rembrott.
"Varning! på B23 får ej vevaxalen vridas då kolvarna kan slå i ventilerna!"
De är ju riktiga volvo manualer, inge haynes eller så.....
Hur det är med B200 är jag för stunden lite osäker på, men övriga 8V rödblockare klarar det iaf.
Det gällde en V90 MY18 köpt 2019. Den se[…]