Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av reiko
Jag har precis bytt alla ok och belägg, samt skivor fram och bromsrör bak.
När jag luftade blev det aldrig något tryck hur mycket jag än luftade. Det är lite motstånd i pedalen, men sen är det som att den "lossnar" och går i botten.
Jag har luftat hur mycket som helst och kan inte hitta några läckor, så jag funderar på om det kan vara bromscylindern?

Någon som har några idéer?

Tack på förhand!
av reiko
volvo2400 skrev:prova att lufta bromsarna i rätt ordning. kommer inte ihåg hur det var men det går att kolla upp lät
Jag har luftat i den ordning som Haynes reparationshandbok anger. Antar att det är korrekt?
av Vovlo_Henrik
Kan hända att packningarna i huvudcylindern gått sönder om det funnits rost i denna när du trampade pedalen i golvet :???: Låter så på din beskrivning eftersom den tappar trycket och går i golvet :wink:
av reiko
Jag bytte huvudcylindern och problemet kvarstog. Jag fick då höra att jag kunde ha satt oken på fel sida (vilket jag också hade gjort). Fick satt de rätt igår kväll, men hade ingen bromsolja och kunde därför inte testa om det funkade...
av reiko
Hilmer skrev:Oken måste sitta på rätt sida, annars är det helt omöjligt att lufta systemet.
Luftning måste ske i rätt ordning, se exempel nedan:

Bild
Det var den ordningen jag försökte lufta i, men eftersom oken satt på fel sida hjälpte det inte. Ska testa igen på lördag nu när jag bytt plats på oken...
av reiko
Nu är oken på rätt plats och luftade och allt funkar finfint.

Tack för hjälpen!

Hade bytt båda oken och luftat systemet. T.o[…]

244 - Bälte bak

När jag satte rullbälte bak på 144[…]

Trögstyrd V70 trots ny servopump

Kärvande rattaxelknutar är väl en k[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]