Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Connys
Hejsan!

Har problem med en Volvo 240.

Jag bytte alla tre fläktremmarna (2st till generatorn och en till styrservopumpen) här om dagen.
Innan rembytet så fungerade servostysningen problemfritt, men direkt efter gick det mycket trögare att styra.

(Den gamla remmen till styrservopumpen var 9.5mm bred. Den nya remmen jag köpte var 10mm bred).

När jag provkörde bilen märkte jag att det gick lättare att styra ju mer jag varvade motorn!
Jag misstänkte förstås att remmen slirade, så jag köpte en 11.9mm bred rem, torkade remskivorna rena (med Bräkleen) från gammal remspray och satte dit den nya remmen.
Felet försvann dock inte!

Jag läste i en annan tråd där användaren "topers" verkade ha erfarenhet av detta fenomen, alltså att styrservofunktionen blir bättre ju mer man varvar motorn.

Nån annan kanske också har koll på detta?

Tack på förhand!
av Vovlo_Henrik
Min servo är trög om det är riktigt kallt men det rör sig om -20 så det är nog fullt normalt i mitt fall, det blir bättre när den fått gå ett tag :wink:

Remmen är rätt spänd? Inte alltid det hörs att remmen slirar och remskivorna kan även dem vara slitna :???:
av Connys
Vovlo_Henrik skrev:Min servo är trög om det är riktigt kallt men det rör sig om -20 så det är nog fullt normalt i mitt fall, det blir bättre när den fått gå ett tag :wink:

Remmen är rätt spänd? Inte alltid det hörs att remmen slirar och remskivorna kan även dem vara slitna :???:
Okej.
Den dagen jag håll på och provade byta rem var det -7. Jag provade köra runt ett bra tag utan att det blev bättre.

Man känner att när man kör med bilen i korsningar och liknande, så blir styrningen trögare.
Direkt när man varvar upp motorn blir styrningen lättare!
I mina öron låter det faktiskt som att remmen slirar.

Spänningen på remmen är helt "normal". Har även provat slacka och spänna när jag bytt ut remmar och provat, utan resultat.

Det konstiga är att servon funkade helt perfekt innan jag lossade remmen (har även provat byta tillbaks till den gamla).
Direkt efter att jag bytt rem så började servon funka dåligt.

Kan det ha att göra med att jag snurrat remskivan baklänges och fått in luft lr nåt??

MVH
Conny
av Vovlo_Henrik
Låter märkligt :shock:

Har själv aldrig varit med om att den skulle vara fel att snurra pumpen baklänges och i ditt fal är det ju inte många varv det rör sig om :???:

Oljenivån är rätt i servon?? Om systemet ska luftas så fyller man till Max strecket och vrider ratten fram och tillbaks till fullt rattutslag men hålla inte kvar ratten vid fullt utslag, kontrollera sedan oljenivån och upprepa tills inte oljenivån sjunker mera :wink:
av topers
Hej

Varför använda fel remmar, det förstår jag inte att man gör.

Det är inte alltid det märks att en rem slirar, samt gör den det så blir det sämre effekt på servon.
varva hjälper lite , men slirar det så slirar det.
Enklast är att be någon kolla på servopumpens remskiva vid tomgång och den andra personen vrider eller rättare sagt håller ratten i ändläget i endast några sekunder för att se om remskivan ev stannar, lyssan också på ljudet.
Servosystemet går inte sönder under ett rembyte, NEJ inte ens om du vrider några varv åt fel håll.

Är något trasigt så blev de trasiga innan eller ????
det enda som kan ta stryk och är varvtalsberoende är servopumpen och den är mest av järn.

Kolla ovan och byt ev till rätt rem. kvarstår problemet så är det servopumpen.

Kolla noga efter läckage och oljenivån.

/Topers (Har arb med enbart servostyrning i över 10år)
av Connys
Hej!

Nu är servoproblemet löst! Det var pumpen som av nån anledning lagt av.
Jag bytte den, och då började servon funka direkt!

Kör nu med en 10mm fläktrem till pumpen.

MVH
Conny
Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]

Svarta lådan som syns? Nån HF till mob[…]

Har både haynes boken och ett separat elsche[…]