Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan.

Har en 240 GLE -90 som dog för någon vecka sen. efter mycket om ohc men började den gå efter att jag bytt en säkring i motorrummet (där relä till extraljus mm sitter). Nåväl, efter detta hade jag ingen tomgång, och bilen rycker å vill lägga av när jag kör med den (det går knappt att köra) Jag försöker felsöka den med dosan som sitter i motorrummet, men efter att ha tryckt på knappen till den två gånger så börjar den bara blinka frenetiskt. Någon som har några bra tips? Tackar på förhand!
Vad menar du med frenetiskt?
Felkoderna visas genom en serie blinkningar med mellanrum mellan varje siffertal.
Hastigheten på blinkningarna har jag inte tänkt på, men gissningsvis en blinkning per sekund.
christus84 skrev:...tryckt på knappen till den två gånger så börjar den bara blinka frenetiskt.
Du ska trycka en gång för att läsa felkoder.
Två gånger för att testa vissa insignaler. Den blinkar "frenetiskt" för att visa att den är redo. Om du då t ex öppnar gasspjället lite så ska den svara med en kod som talar om att tomgångskontakten är ok.
Tre gånger så aktiverar den utsignaler. Insprutare, tomgångsventil, mm börjar klicka.
Motorn tappar kraft och dör.

Ingen framgång med blinkdosan, men ja testad[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Står det 10° så ska det ställ[…]

Bromsskivor och belägg till 740

Biltema har för 219kr, 262mm: https://www.bil[…]

Det finns felkoder att läsa ut eftersom motor[…]