Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spix
Alltså...att lossa startmotorn är en barnlek. 3 bultar som vare sig rostat eller sitter för hårt fast. MEN! Ca 2 cm bakom startmotorn sitter ju ett :evil: :a fäste till något annat som gör att startmotorn inte går att dra tillräckligt långt bakåt för att få ut drevet. Så jag kan få loss startmotorn men inte ut den från motorrummet.

Så jag tror inte att det hjälper att ta loss grenröret heller! Men jag får kanske se om det går att få loss underifrån...jippiee.....urk. :x
av jarlen84
Hej!
Jag har mekat runt lite med min Volvo 440 94:a (B20F motor). Jag hade problem med att startmotorn inte gick igång (inte ett ljud) och att det gick med "knacktricket", körde det ett tag och hoppades att ett byte av startmotor-kolen skulle hjälpa (det var väldigt slitna kol, nästan ner till flätan). Efter bytet var den som ny.

Efter en månad vägrade bilen starta igen. Jag tog min hammare och knackade lite och den starta direkt efter det. Nu till det konstiga, efter att bilen stått hela dagen (9 timmar) på jobbet denna dag så vägrade bilen starta. Batteriet var urdraget och det krävdes startkablar. Det var väldigt urdraget.

Jag tänkte först att det var två separata problem (att det var någon lampa som dragit ur batteriet).
Jag laddade batteriet 20 timmar och sen gick bilen som inget hade hänt.

I två veckor. Sen igår, samma sak, bilen var knäpptyst på morgonen, knack, start och iväg. Sen på jobbet drogs batteriet ur. Startkablar igen, och hem. Laddade batteriet och nästa morgon (i morse) gick det utan problem.

På jobbet idag så tog jag det säkra före det osäkra och kopplade ur minuspolen innan jag stämplade in.

Jag misstänker att startmotorn är glapp/kortis, kanske av allt tidigare och nuvarande knackande (har knackat den ca 15 ggr i år). Det jag inte förstår är varför den står tyst på morgonen öht. och vad som laddar ur.

Jag ska senare idag kontrollera diagnosen (vilket jag inte tror hjälper då den mest är för fuelsystem). Jag ska också kolla med amperemätare med bilen avstängd (och se om det går över 50mA med bilen avstängd).

Någon som tror sig veta var jag ska börja leta?
Användarvisningsbild
av Nebu
Jag har skrivit om mitt startmotor byte på "Om min 1000kr 440 94:a"
Ja det blev av till sist. Var ju så illa tvungen.

Jäkla värme sköldar säger jag bara :evil:
av jarlen84
jarlen84 skrev:Hej!
Jag har mekat runt lite med min Volvo 440 94:a (B20F motor). Jag hade problem med att startmotorn inte gick igång (inte ett ljud) och att det gick med "knacktricket", körde det ett tag och hoppades att ett byte av startmotor-kolen skulle hjälpa (det var väldigt slitna kol, nästan ner till flätan). Efter bytet var den som ny.

Efter en månad vägrade bilen starta igen. Jag tog min hammare och knackade lite och den starta direkt efter det. Nu till det konstiga, efter att bilen stått hela dagen (9 timmar) på jobbet denna dag så vägrade bilen starta. Batteriet var urdraget och det krävdes startkablar. Det var väldigt urdraget.

Jag tänkte först att det var två separata problem (att det var någon lampa som dragit ur batteriet).
Jag laddade batteriet 20 timmar och sen gick bilen som inget hade hänt.

I två veckor. Sen igår, samma sak, bilen var knäpptyst på morgonen, knack, start och iväg. Sen på jobbet drogs batteriet ur. Startkablar igen, och hem. Laddade batteriet och nästa morgon (i morse) gick det utan problem.

På jobbet idag så tog jag det säkra före det osäkra och kopplade ur minuspolen innan jag stämplade in.

Jag misstänker att startmotorn är glapp/kortis, kanske av allt tidigare och nuvarande knackande (har knackat den ca 15 ggr i år). Det jag inte förstår är varför den står tyst på morgonen öht. och vad som laddar ur.

Jag ska senare idag kontrollera diagnosen (vilket jag inte tror hjälper då den mest är för fuelsystem). Jag ska också kolla med amperemätare med bilen avstängd (och se om det går över 50mA med bilen avstängd).

Någon som tror sig veta var jag ska börja leta?
Gammal tråd men jag vill ändå uppdatera om vad som hände.

Jag bytte kol i startmotorn och fixade till kontakten från minuspolen via jordflätan (tog bort, rengjorde, satte dit hårt). Och sen dess har det inte varit några problem.
Användarvisningsbild
av Nebu
Jupp kolen går, är ju förlitnings del...

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]