Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fågelfenix
Trodde efter fyrakvällars mek. att Greengoblin :evil: skulle gå igenom besiktningen men icke. Förutom värk i diverse leder så har han problem med magen och fick följdaktligen nedslag på tomgångsvärdena HC-värde 140 (100) och tomgångs CO 0,6 (0,3). Lambda var ok 1,01. Testade tomgångsreglerventilen genom att dra ut kontakten vilket gav förändrad tomgång så den ger ju ivarjefall någon effekt. En kabel till knacksensorn var av. Är nu fixat. Kan den haft med avgasvärdena att göra? Fick felkod för tomgångsreglerventil, lambda, knacksensor och hastighetsmätar fel!! Tomgångsreglerventilens och knacksensorns felmeddelande kan ju förklaras med mekande under gång och att kabeln var av men beror lambda felkoden på de båda övriga? Nollade felkoderna och de tre första återkom i varjefall inte efter provtur. Hastighetsmätar felkoden tror jag förövrigt beror på att jag bytte instrumentpanel. Jag höll på att glömma, det är ett Fenix 3B system i den.

Jag vill inte pensionera min gröne vän :( eftersom mycket är bytt och han aldrig gått bättre under de två år vi känt varandra och hoppas därför på lite idéer. Ett tips till de som som ej får igång diagnosboxen är att plocka isär den, skrapa lite på kontaktbleck och spruta på kontaktspray av något slag
Användarvisningsbild
av vetten
Har sagt det förr! Många underliga fel på dessa bilar beror ofta "bara" på oxid i kontaktstycken och därav dålig kontakt. Du skriver att du dragir loss och satt tillbaks kontakten till tomgångsreglerventilen, det kan faktiskt räcka en stund eftersom du antagligen får bort lite av oxiden då så att kontakten blir bättre, att tomgångsmotorn(reglerventilen) funkade innan men gett en felkod kan bero på att den krånglar ibland så en rengöring av sliden i den plus naturligtvis kontakterna. När du ändå är ingång så gå över alla kontakter som du kan hitta och gör rent dom också, använd både elektronikspray samt försök att komma åt och skrapa lite också så att du får bra kontaktytor. Innan du sätter ihop kontakterna så stryk på Volvos lågtemperaturfett som hjälper till att hålla oxiden borta. Jordpunkter och plusförgreningar också, glöm inte lambdakontaktet.
Hoppas att detta kan vara till någon hjälp för dej :-)-)
av Fågelfenix
Tack för tipset! Ska gå igenom de kontakter jag kan komma på. Testade för övrigt avgasvärdena idag och det hade inte skett någon förändring sedan besiktningen. (S) Förövrigt så köpte jag ny styr- och spindelled kanonbilligt, 258kr för båda. :-)-)
av Fågelfenix
Nu har jag bytt lambda och ska kolla avgasvärdena i eftermiddag. Ledvärken är också fixad efter mycket svordomar och för framtiden ska jag skaffa en spindelledsavdragare :evil: .
av robh3
Hvis du ikke nullstiller ECU enheten, vil du få feil tomgangsverdier. Hver gang du foretar en elektrisk kontroll i motorrommet, må du nullstille ECU enheten. For tomgang gjelder dette spesielt ved kontroll eller rengjøring av lambdasensor.

Volvo 400 er en bra bil, men det er få som vet "hemmelighetene" til hvordan den skal holdes i godt skikk.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]