Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
Nej det passar inte, det är en helt annan bultfördelning.
Om du byter motor måste du alltså även byta ut lådan, rekommenderar dig att skaffa en AW71 istället då denna har 4-steg (3steg+OD). Går bra att ta en nyare även om dessa inte har uttag för hastighetsmätarwire, det räcker nämligen att ta "struten" och drevet bak på lådan från BW55an och montera på AW71an.
Tänk dock på att det även finns en som heter AW71L, men dessa ser lite annorlunda ut under skalet och det går inte att byta "strut" på dessa.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Vilken kombination menar du!?
B21/23+BW55 & B230+AW71 satt original, även sexorna hade ju dessa lådor men med en annan transmissionskåpa för att passa på dessa motorer. Möjligen går det att flytta över kåpan, det kan jag inte svara på just nu. Men då måste du ju ha tag på en annan låda med rätt kåpa som man kan plocka över, men då känns det ju mer rätt att hänga dit en 4-stegs som passar direkt när man ändå håller på.
av Steffo B
Hilmer skrev:Vilken kombination menar du!?
B21/23+BW55 & B230+AW71 satt original, även sexorna hade ju dessa lådor men med en annan transmissionskåpa för att passa på dessa motorer. Möjligen går det att flytta över kåpan, det kan jag inte svara på just nu. Men då måste du ju ha tag på en annan låda med rätt kåpa som man kan plocka över, men då känns det ju mer rätt att hänga dit en 4-stegs som passar direkt när man ändå håller på.
Jo jag menade kombinationen B230+BW55. Grejen är ju att min låda känns väldigt fräsch. Motorn är iofs också ganska bra så vitt jag märkt än så länge, men en Renault-motor i en Volvo smakar ju inte bra...
Användarvisningsbild
av Hilmer
Steffo B skrev:Jo jag menade kombinationen B230+BW55. Grejen är ju att min låda känns väldigt fräsch. Motorn är iofs också ganska bra så vitt jag märkt än så länge, men en Renault-motor i en Volvo smakar ju inte bra...
Peugot(Citroen)-Renault-Volvo är väl den rätta kombinationen...
Om sexan går bra och är i gott skick finner jag det otroligt korkat att byta ut den mot en sliten fyra och kludda med registreringsbesikning osv. Vore ju i så fall bättre att skaffa sig en 240 i sånna fall...
Men att återgå till din ursprungliga fråga, även om kombinationen B230+BW55 hade funnits så passar din låda ändå inte mot B230 då dom har olika bultfördelning i transmissionskåpan.
av Steffo B
Visst har du en poäng där Hilmer, kanske ska ge motorn en chans....men den har ju inte det bästa ryktet direkt och verkat inte vidare lättskruvad. Så småningom lär det väl bli svårt att hitta delar till den? Sedan är det ju bränsleförbrukningen samt att jag vill vara miljövänlig och montera lambdasond och katalysator också. Köpte 264 för de fina kromdetaljerna och alla trevliga finesser, den är ju långt mycket elegantare än en vanlig 244.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Så länge man byter till en bra olja var 500:e mil så kan dom gå hur långt som helst, problemen och ryktet med dessa motorer är att folk tagit för givet att man kunnat behandla dessa som rödblockarna. Dessa tål kanske som bekant lite tuffare tag vad det gäller service osv men se det tål inte alls dessa PRV-sexorna...
Användarvisningsbild
av Dobermann
Sprängkåpan på BW55 är bultad och går att byta ut till en som suttit till en B23 tex
av Steffo B
Dobermann skrev:Sprängkåpan på BW55 är bultad och går att byta ut till en som suttit till en B23 tex
Perfekt! Tack! Då har jag en plan B om/när Renault-snurran säger upp sig!
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]