- mån 23 jun 2008, 22:56
#200336
Kolla om fördelarlockets fjäderbelastade kol inuti brutits av eller om en kolbrygga bildats, rotorns skick samt tändkablarna. Min första gissning är att fördelarlocket är kasst vid utebliven gnista. Får bilen ingen soppa så lyssna om förpumpen går igång då du vrider till startläge. Du behöver inte starta motorn för att höra ljudet utan snarare låta bli. Om inte förpumpen hörs kan det vara bränslepumpsreläet som är paj. Sitter framför och ovanför fötterna på pass. sidan under panelen på torpedväggen. Vitt till färgen, stort som två tändsticksaskar.
Tror det är säkring 6 (main fuel pump).
Byt för säkerhets skull säkringarna då de kan ha blivit oxiderade och /eller kan ha spruckit av och då kan ge intermittenta fel. (fel som visar sig ibland)
Det sista tipset bör man börja med att kolla då köp av nya delar och gissa sig till mha nydelsbyte kan bli rätt dyrt. Säkringarna är ju väldigt billiga.
Du bör inte ha alltför långa startförsök utan att låta bränslet som samlats i avgassystemet dunsta bort annars kan du elda upp katten (katalysatorn) om motorn skulle tända.
Tror det är säkring 6 (main fuel pump).
Byt för säkerhets skull säkringarna då de kan ha blivit oxiderade och /eller kan ha spruckit av och då kan ge intermittenta fel. (fel som visar sig ibland)
Det sista tipset bör man börja med att kolla då köp av nya delar och gissa sig till mha nydelsbyte kan bli rätt dyrt. Säkringarna är ju väldigt billiga.
Du bör inte ha alltför långa startförsök utan att låta bränslet som samlats i avgassystemet dunsta bort annars kan du elda upp katten (katalysatorn) om motorn skulle tända.
Raka rör tuta och kör