Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Har lite problem med min 242 från 1980. Allt funkar bra förutom att motorn blir lite för varm efter ca 40min motorvägskörning (temp. mätaren går nästan upp till det röda fältet) sammtidigt som detta inträffar så höjs tomgången på bilen. Har skruvat ner tomgången så att den är bra när motortemperaturen är normal men den höjs som sagt när motorn blir varmare.
Någon som vet vad det kan bero på? Kass kylare (den läcker inte)?
Ta loss slangarna och töm systemet, därefter så spolar du hela systemet med trädgårdslangen tills det bara kommer rent vatten (glöm inte att öppna kranen till värmepaketet). Inte ovanligt att det finns massa skit i systemet efter alla dessa år...
Att byta termostaten är en bra idé då man ändå har tappat den på vatten.
Claes74 skrev:har råkat ut för detta en gång och min läckte inte heller, visade sig vara små sprickor i toppen :cry: .
prova hilmers ide först, kan ju vara igenkorkat.
Var fanns dessa!?
Det är väldigt vanligt att topparna spricker mellan ventilerna i förbränningsrummet, men i övrigt är det sällan som dom spricker, ja om man då inte kör dom riktigt varma...

Brandt har ju olika orter är nog olika beroen[…]

244 - Bälte bak

När min äldre dotter fick sitt körk[…]

Du säger att du kör Tesla men samtidig[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Ok tack för hjälpen så här l&[…]