Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1611376
Spridare (insprutarna) är nog det minst troliga felet. Börja med att kolla om gnista finns när den ej startar. Ofta är det ett enkelt fel när man hittar det. Startkontakt och de vanliga säkringar i a-stolpen ställer till mycket elände på 240... Sen har du styrenheten borta vid spolarbehållaren men också väldigt ovanligt att den lägger av men bilen är ju inte helt ny så allt kan ju hända.
#1611415
Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett annat läckage som "dyker upp" då och då är BTR-en. Det sitter ett fjäderbelastat membran i den som kan läcka. Ta loss den tunna vakuumslangen mellan BTR och insuget vid insuget. Stoppa den I munnen och sug. Smakar det bensin, är BTR-en kass. Då läcker det bensin direkt in i insuget.
#1612294
lennarte skrev: mån 16 jun 2025, 16:30 Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett annat läckage som "dyker upp" då och då är BTR-en. Det sitter ett fjäderbelastat membran i den som kan läcka. Ta loss den tunna vakuumslangen mellan BTR och insuget vid insuget. Stoppa den I munnen och sug. Smakar det bensin, är BTR-en kass. Då läcker det bensin direkt in i insuget.
Testade detta och det luktade rejält med bensin ur den tunna slangen. Bytte BTR:en utan problem. Dock rann det ur lite bensin ur den gamla när jag drog loss den del som sitter med o-ringen, så det gick inte att inte lukta bensin, eftersom det hade runnit ut lite. Men likväl fortsätter den att starta, så hoppas hoppas att det var den som krånglade.

Tack för alla svar, ska ägna morgondagen åt att kolla säkringar och kopplingar.
Volvo xc90 2017 d5 R design

Jag har kört ca 1250 mil sedan senaste oljeby[…]

Tack! kollar ikväll!

Hej från Finland. Fick höra att det int[…]

Trasiga kablar förardörr

På min bil har förardörrens kabel […]