Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1591382
"Sorken" klar för vintern (fast jag kör inte då). Jättedubbiga dubbdäck och bromssmörjning, motorvärmarsladden återmonterad i vintergrillen, kupéfläkt som ibland hängs i backspegeln. Tvätt o vax av kaross samt rostskydd undertill. Rattmuff, isskrapa och spolarvätska. Smörjning av lås och gångjärn, vridning av säkringar. När jag skulle sätta tillbaka förvärmarslangen vid grenröret (bort till luftburken) blev det kortis vid generatorn. Vad tusan - är det spänning mellan startmotor och alternator fast tändningen är av? I den grova röda kabeln. Det där borde isoleras ordentligt? Hur ska det vara?
Nej, slangen, som är av tunn aluminium, är inte tillbaka än.
#1591388
Ja det är spänning, det är ju laddkabeln till batteriet (generator - startmotor - batteri). Original sitter det ett litet plastskydd på anslutningen på generatorn som skyddar, men den är så gott som alltid borta. Vanligt är även att isoleringen blir skadad under motorn bakom remskivan så att det blir kortis där. Så jag brukar kolla det då man är under bilen.
DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]

Beställt en XC60 i Juni med uppskattad levera[…]

Du är välkommen till Malmö 😀