Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av spaz
Hej.

Har problem med laddningen. ligger på ca 9-10v och när man gasar på till 3000 varv så ligger den på 11v. Har bytt batteri och laddregulator
Bilen har stått sen i sommras sen den var igån sist.

B21et
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
generatorn är nog kaputt den ska ladda 14,5 volt om den funkar som den ska
Användarvisningsbild
av freak1
Är det en 240 du har?

Minns inte hur det var med dom, om det satt nya kol på laddregulatorn.
Om det inte gjorde det så kan det vara kolen som är kass.
av Rådlös
Jag måste också lägga in en kommentar.
Om du har satt i en ny laddningsregulator, och om den är inbyggd, som på nyare generatorer, så kan det vara knivigt att få kolen på rätt plats. Man kan behöva något som fungerar som ett skohorn. Men det får ju inte vara av metall. Styvt papper eller plast av något slag.
Misslyckas man med detta kan jag mycket väl tänka mig att kolen inte fungerar som det är tänkt.
Nu har du inte beskrivit bilen och årsmodellen m.m. Därför blir det mycket gissningar här. Berätta lite mer om bilen och utförligare vad du har gjort.
Användarvisningsbild
av Hasse63
Kolla upp jorden till generatorn... prova att ta en vanlig startkabel och sätt ena ändan i generatorn och den andra i karossen eller på batteriet. Har du laddning då så är jorden def.
av flink
Har man kört en längre period med dåliga kol, eller flera gånger rent utav, då bilen är så pass gammal gissar jag, så tar generatorn slut. Finns nog renoveringssattser att köpa om man har lust att pula, annars kan du fixa en utbytes till bra pris om du lämnar in din gammla.

Minns inte vad den hette...kollektor?!?!? som slites efter ett tag. Går tydligen rätt fort mot slutet.

En renoverad generator kan du nog få för en tusenlapp lite drygt, arbetet går på 2,5 minuter ;)
Lite annat än med dagens bilar det!
av Amarace
flink skrev:Har man kört en längre period med dåliga kol, eller flera gånger rent utav, då bilen är så pass gammal gissar jag, så tar generatorn slut. Finns nog renoveringssattser att köpa om man har lust att pula, annars kan du fixa en utbytes till bra pris om du lämnar in din gammla.

Minns inte vad den hette...kollektor?!?!? som slites efter ett tag. Går tydligen rätt fort mot slutet.

En renoverad generator kan du nog få för en tusenlapp lite drygt, arbetet går på 2,5 minuter ;)
Lite annat än med dagens bilar det!
En generator från 80-talet fungerar ju i princip precis som en generator på en modern bil, så tiden för renovering är nog inte nån skillnad, och du får nog räkna på en halvtimme-timme med tvätt, isärtagning, byte av släpringar o diodbrygga och uppmätning lindningar och ihopmontering och kostnaden brukar vara rätt så hög för utbytes, har då inte sett nån Bosch utbytes för 1000kr. Hittar man däremot en seriös firma som renoverar brukar det bli billigare.

Åter till trådskaparen. Fel kan ju vara kol, laddregulator, släpringar, diodbrygga eller att det är avbrott i någon lindning. Ser släpringarna ok ut, provat kol/regulator på annan generator så brukar det vara enklast att försöka få tag på en annan generator om man inte kan fixa själv.

Kolla först allt vesäntligt, mät på plus på generatorn och gods på generatorn, laddar den då inte så är det ju i generatorn det sitter, laddar den bra då så ligger felet i kablage/jord från generatorn till batteri.
Användarvisningsbild
av spaz
Bilen är en 704 med b21et motor från en 240 turbo.
kablerna till startmotor och kord kabel är ok.
Köpte en på skroten i sommras för den gamla laddade inte och tjöt som ini.
Mäter jag över plus och minus på generaton med ohm får jag inget värde. mäter jag till den kabel som går till ladddllampan och minus får jag 900ohm. tycker det låter som dioderna?

Det var nya kol igeneraton i sommras

ps tacksam för alla svaren. :)

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]