flink skrev:Har man kört en längre period med dåliga kol, eller flera gånger rent utav, då bilen är så pass gammal gissar jag, så tar generatorn slut. Finns nog renoveringssattser att köpa om man har lust att pula, annars kan du fixa en utbytes till bra pris om du lämnar in din gammla.
Minns inte vad den hette...kollektor?!?!? som slites efter ett tag. Går tydligen rätt fort mot slutet.
En renoverad generator kan du nog få för en tusenlapp lite drygt, arbetet går på 2,5 minuter ;)
Lite annat än med dagens bilar det!
En generator från 80-talet fungerar ju i princip precis som en generator på en modern bil, så tiden för renovering är nog inte nån skillnad, och du får nog räkna på en halvtimme-timme med tvätt, isärtagning, byte av släpringar o diodbrygga och uppmätning lindningar och ihopmontering och kostnaden brukar vara rätt så hög för utbytes, har då inte sett nån Bosch utbytes för 1000kr. Hittar man däremot en seriös firma som renoverar brukar det bli billigare.
Åter till trådskaparen. Fel kan ju vara kol, laddregulator, släpringar, diodbrygga eller att det är avbrott i någon lindning. Ser släpringarna ok ut, provat kol/regulator på annan generator så brukar det vara enklast att försöka få tag på en annan generator om man inte kan fixa själv.
Kolla först allt vesäntligt, mät på plus på generatorn och gods på generatorn, laddar den då inte så är det ju i generatorn det sitter, laddar den bra då så ligger felet i kablage/jord från generatorn till batteri.