- ons 23 feb 2022, 23:45
#1490032
IMG_20220223_213819.jpg (1.81 MiB) Visad 1445 gånger
Hejsan har problem att få min 240, 1977, B21A med brytartändning att gå bra på tomgång.
Först kopplade jag in en varvräknare som visade runt 1000-1200 rpm på tomgång, precis den gick utan choke. Undersökte tändningsinställningen efter detta med en stroboskoplampa och drog bort vakuumslangen till fördelaren. Tändningen visade då väldigt mycket runt 45 grader uppskattningsvis. Vred då på fördelaren medsols så mycket det gick, fick då ner tändningsställningen till 30 grader. (Enligt bok skall den ligga på 15 grader). Efter detta kunde jag skruva ner tomgången på SU förgasaren till cirka 900 varv eftersom den gick lite bättre, efter nedskruvning går den ungefär lika dåligt på 900 varv som den gjorde på 1100 förut. Tändning ligger fortfarande på 30 grader efter något nedställd tändning.
Eftersom den fortfarande går ojämnt på 900 rpm samt att tändningen säger 30 grader funderade jag på om kamremmen kan ha hoppat en kugg fel. Undersökte TDC genom att ta bort stiftet i ettan och se efter med en skruvmejsel när den trycks upp som högst. Vilket den gör vid bifogad bild, alltså en kugg efter markering på kåpan. Vad är nu nästa steg? Räcker det att bara lossa på remmen och vrida tillbaka kamaxeln ett kugg? Behöver jag då inte bry mig om de andra markeringarna på mellanaxeln och vevaxeln? Tänker att de är linjerade vid TDC?? Hittar nämligen bara markering på mellandrevet (står ca kl 15) men inte vilket märke det skall linjera med. Vevaxeln ser jag bara på själva fläktremsskivan och inte själva drevet kamremmen ligger på. När kamaxeln var nollad och kamremskåpan satt på tror jag att markeringen på vevaxeln remskiva pekade på 15-20 grader.
Tacksam för alla svar / Andreas
Först kopplade jag in en varvräknare som visade runt 1000-1200 rpm på tomgång, precis den gick utan choke. Undersökte tändningsinställningen efter detta med en stroboskoplampa och drog bort vakuumslangen till fördelaren. Tändningen visade då väldigt mycket runt 45 grader uppskattningsvis. Vred då på fördelaren medsols så mycket det gick, fick då ner tändningsställningen till 30 grader. (Enligt bok skall den ligga på 15 grader). Efter detta kunde jag skruva ner tomgången på SU förgasaren till cirka 900 varv eftersom den gick lite bättre, efter nedskruvning går den ungefär lika dåligt på 900 varv som den gjorde på 1100 förut. Tändning ligger fortfarande på 30 grader efter något nedställd tändning.
Eftersom den fortfarande går ojämnt på 900 rpm samt att tändningen säger 30 grader funderade jag på om kamremmen kan ha hoppat en kugg fel. Undersökte TDC genom att ta bort stiftet i ettan och se efter med en skruvmejsel när den trycks upp som högst. Vilket den gör vid bifogad bild, alltså en kugg efter markering på kåpan. Vad är nu nästa steg? Räcker det att bara lossa på remmen och vrida tillbaka kamaxeln ett kugg? Behöver jag då inte bry mig om de andra markeringarna på mellanaxeln och vevaxeln? Tänker att de är linjerade vid TDC?? Hittar nämligen bara markering på mellandrevet (står ca kl 15) men inte vilket märke det skall linjera med. Vevaxeln ser jag bara på själva fläktremsskivan och inte själva drevet kamremmen ligger på. När kamaxeln var nollad och kamremskåpan satt på tror jag att markeringen på vevaxeln remskiva pekade på 15-20 grader.
Tacksam för alla svar / Andreas
- By RMn