Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Har kört min 745-a (-88B) i typ 8 år på E85 nu och det enda jag kan tänka mig som problem med E85 istället för bensin är att jag bytt främre avgasrör 3 gånger och svetsat i nya "ändar" i både katalysator och i det främre röret en gång utöver det. Detta beror antingen på den lägre förbränningstemperaturen som etanolen har (efter katen har det hållt) eller på mina korta körsträckor (c:a 6 km enkel resa till jobbet) men då borde resten av avgasröret också "gett upp". Bytte komplett system (utom katen) när jag fick bilen (11 år sedan i mars) och bytt igen nu i sommar (främre röret redan tidigt i våras). Lambdasonden vet jag inte om den "lider" av den lägre temperaturen, eller om det är för det är billiga fabrikat jag köpt (bytt 2 gånger). Bilen går bra, något hög förbrukning kanske men den startar lätt året om. Har ett extra motstånd över temp.givaren med en tryckknapp som jag använder vintertid. Metanol är bra mycker mer "aggressivt" mot metaller och gummi än etanol, men toulen (liksom thinner i övriga blandningar) funkar bra som "effekthöjare" i bensinmotorer
Användarvisningsbild
av Frrla
lennarte skrev:Har kört...
Alltid bra med lite info :-D kör själv sedan några år 50% etanol i en av bilarna (245 -78 b23a) på sommaren och kanske 20% på vintern och det för jag vill ha aggresiv tändning tillsammans med extraktor och k-kam så den rör på sig även när man inte varvar så hårt med en bakaxel som är extremt trögt utväxlad. utan motorvärmare går det ett par extra varv att hammra igång den när det är kallt men inga andra problem. har precis bytt hela avgassystemet jag också och har 5km enkel till jobbet. va bara kex kvar men den gick genom besiktningen iaf....
Användarvisningsbild
av lennarte
Frrla skrev:kör själv sedan några år 50% etanol i en av bilarna (245 -78 b23a) på sommaren och kanske 20% på vintern
Körde före 745-an med farsans 144 -72 med B20A motor på 100% E85. Började exprimentera med egentillverkade packningar mellan förgasare och luftfilter. Med 38 mm hål istället för original (52?) så funkade det så bra så jag tillverkade en plugg som passade i förgasaren och som "konade ut" från 38 mm i inloppet till "inget" mot trotteln. Funkade kanon ner till c:a -5° (motorvärmare), men under det fick jag "hjälpa till" med startgas. Dock var den "svårkörd" innan den blev varm (förvarmningsluften direkt i luftfiltret) så under den kallaste perioden skruvade jag loss luftfiltret, plockade ut "insatsen" skruvade tillbaka luftfiltret och tankade bensin
Under dom åren vi (dottern hade den några år från 1995 också, dock inte etanol då) kördes den aldrig på någon tillsats i bränslet (tror inte farsan gjorde det heller). Dock bytte jag motor efter dottern haft den (en kolv var trasig och den var törstig på oljan 38000 mil) men topplocket var Ok. Bilen är fortfarande med i registret och ska (enligt nuvarande ägare) tillbaka i trafik igen (sålde den till honom 2008)

Det löste sig, hittade ett fel. Det vita plas[…]

Det finns folk (inklusive proffsmekaniker) som anv[…]

Jag beställde en felkodläsare på A[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ps ta inte för långa skruvar, blir inte[…]