Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

unde trippmätaren har du ett nummer 0,605 (vanligt på sedan) eller 0,585(vanligt på kombi) eller nånting sånt, det ska variera med bakaxelutväxling och däckdimension

det numret avgör vilken omvandling som finns mellan hastighetsmätaren och vajern. Det är det som skiljer mellan olika hastighetsmätare så ifall man ska byta bör den nya ha samma nummer om däckdimensionen hålls samma
Det är alltså 80 profil om inget annat angivs? Reg säger 175r14 så då är det alltså 175/80r14 om jag förstått det rätt? Förmodligen blir det 185or men då är bara frågan vilken profil det blir.
Någon som kan uttala sig om 80 profil är 'stötigare' än 70 profil? Tänker att om GLT hade 70 profil på 14'' så bör de ju ha något att göra med 'sportigare' väghållning?

Håller på att göra min vagn till en "DL+", något som jag visionerar Volvo skulle kunna ha erbjudit. En snikbil med lite extra väghållningsgodis för den som inte ville betala för en GLT men ändå kanske ville ha lite sportigare körkaraktär. Har hängt på grövre krängningshämmare från amerikanska IPD och gasdämpare (kommer absolut inte sänka bilen, en 240 ska man i min mening kunna köra nästan var som helst) och skall hänga på ett lite sportigare men smakfullt (inget 3'' raggarbröl) simons avgassystem till våren. Det är nu mycket körglädje efter slingriga vägar på sommaren och bredsides på vintern, och vill gärna ha däck som passar till min "vision". Kanske 185/70r14 passar mig bäst?
Snusebuse skrev: Det är alltså 80 profil om inget annat angivs? Reg säger 175r14 så då är det alltså 175/80r14 om jag förstått det rätt? Förmodligen blir det 185or men då är bara frågan vilken profil det blir.
Någon som kan uttala sig om 80 profil är 'stötigare' än 70 profil? Tänker att om GLT hade 70 profil på 14'' så bör de ju ha något att göra med 'sportigare' väghållning?
Förr fans det bara en profil till radialdäck (80) och en till diagonaldäck (92) därför skrev jag inte ut 80, men nu har det nästan "urartat" med en profil till nästan varje ny bilmodell. Rent generellt är det så att däcken ingår i fjädringen av bilen och ju högre profil desto mjukare "komfortgång" och ju lägre profil desto "sportigare" (hårdare) gång. Numera har ju nästan alla bilar inställbar fjädring så man slipper nackdelarna med låg profil när man kör lugnt och ändå har "fast gång" när man vill "gasa på". På äldre bilar där däcken är en större del av fjädringen kan det bli stötigare med lägre profil. Lägre profil tillkom när man behövde bredare däck på bilar som egentligen inte var avsedda för det. Ett 185/70 däck är ju ungefär samma som 165/80 och ett 185/65 ungefär som 155/80. Så ska du ersätta ett 175/80 bör du ha ett 195/70 eller t.o.m 205/70, men då behöver du en bredare fälg. Annars blir det mer än nödvändigt stötigt för att däcket inte "ligger rätt" på fälgen, alltså slitbanan på däcket ska inte vara för bred (eller för smal) i förhållande till fälgens bredd. En tumregel, en tum bredare däck än fälg. Alltså en 5,5" fälg är det max 185 mm däckbredd optimalt. Allt detta är ungefärligt och man kan gå runt om man vill, bilen är ändå körbar. Min 745-a har t.ex 185/65x15 däck på 6" breda fälgar, och det är original fälgar och däckstorlek. Ett 185 mm däck är c:a 7". Ett 195/60 däck hade gå att ha på denna fälg (fans original på turbo modeller tror jag) men inte mer om man ska ha lite komfort kvar

Jag hade testat med en annan WG-klocka. Kan hä[…]

Okej! Är hjullagret kass brukar det föra[…]

Vad heter det som är trasigt?

Kolla förresten hur det ser ut på andra[…]

Tex får man alltså på B96 dra v[…]