- tis 05 jan 2016, 09:34
Jag har en volvo 244 -82 som varken laddar eller startar. Jag bytte motor i den från en b21a till en annan b21a. Innan jag bytte motor så kunde det hända att den slutade ladda helt plötsligt. Men när man puttade igång den sen så laddade den igen. Det var ganska sällan den sluta ladda. Men nu efter motorbytet så laddar den inte alls och startar inte. Den har startat men gick ganska dåligt så jag vred fördelare och 1 gång startade den och då gick den hela dagen hur bra som helst och då laddade generatorn. Så jag skruva fast fördelaren i det läget den var i när den gick bra. Men sen senare mot kvällen så sluta den ladda. Då bytte jag generator på den men den laddade inte heller. Jag gjorde rent min gamla generator och kollade om den laddade så jag mätte med en multimeter och den reagerade när jag snurrade på generatorn. Så den är inte trasig. Jag stoppade i den och startade bilen och den laddade inte. jag råkade ha för mycket choke på och lät den stå och gå med de. Sen la den av och startade inte. Jag lät den stå några dar för jag trodde jag hade dränkt den men nu några dagar efter så vill den inte starta alls. Den tänder men vill aldrig hoppa till liv. Så någon som har nån fundering på varför bilen inte startar och varför generatorn vägrar ladda. Det känns som att bilen startar och går bra bara när generatorn laddar. Jag har varken rört fördelaren eller förgasaren efter den gick så bra för det verkar vara ganska bra inställt. Kan jag ha dränkt den så mycket så att jag måste byte tändstift?