Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Timpalainen
Hej
Har en 240 89 års modell med b230f i.
Bilen gick fint, stanna till vid vid kiosken .När jag skulle starta igen hostar den bara till lite. Försökte igen, hosta lite till, och lite till.
Starta till slut, fick pumpa väldigt mycket på gasen ,men helt orkeslös.
Tänkte att den får för lite bränsle.
Efter att blivit bogserad hem till garaget bytte jag bränslepumpsrelä, testade bygla relähållaren och tvångsköra pumparna. Båda funkar (surrar).
Pumparna startar dock inte på tändning, bara på startkörning.
Har också provat mäta spänning på en spridarkontakt, där hade jag spänning på start , ej tändning.
Gnista finns ju då det går att starta med väldigt mycket pumpande på gas.
Någon som har nån idé vad detta är för fel eller hur jag ska gå vidare?
Har inget diagnosuttag.
Tacksam för svar.
av Rådlös
Här sitter det och så här ser det ut:
Bild

Det är en procedur med att läsa ut koderna som du kan hitta här på forumet. Inte så jättesvårt. Likaså hur man tolkar koderna. Det kan finnas flera felkoder så ha papper och penna till hands.
Användarvisningsbild
av lennarte
Kolla så inte kamremmen hoppat. Är remmen slak hoppar den lätt just vid start. Det är rätt att pumparna och spridarrelät bara funkar när motorn går runt. Dom funkar bara om givaren vid svänghjulet ger signal att motorn går runt

Mvh
Lennart
av Rådlös
En tidig 88?
Man skiljer på tidiga och sena 88'or. Dom tidiga kallar man ibland för 88 A och dom senare för 88 B. Brytpunkten för detta är halvårsskiftet 1988. 1 juli 1988 kom dom med diagnosboxen. Det är några andra olikheter också, men dom syns inte lika tydligt.
av Timpalainen
Det står bara 88 i regbevis. Uttagen i november. Handelsbeteckning 244-883 GI.
Hittar ingen diagnosbox.
Har försökt kolla kamremmen lite snabbt.
Remskivan på noll, kamdrevets punkt stämmer med pricken på kåpan bakom. Rotorn har precis gått förbi ettans cylinder
(Cyllen närmast kylaren ) Kan detta stämma?
av Timpalainen
Sådär. Nu är kamremmen också bytt. Utan resultat.
Prova också ta bort returslangen på tanken, där kom gott om bränsle när pumparna går.
Bilen går 3-4 sekunder innan den stannar.
Tror jag ska byta styrenhet till bränslet. Det är den tidiga 88 an med med gult klistermärke på styrenhet.
Läste nånstans att laddregulatorn kan förstöra styrboxen? Man kanske ska byta laddregulatorn också?
av Rådlös
På vilket sätt skulle styrboxen ta skada?

Det är så här med elsystemen i bilar: Systemspänningen är 12 Volt. Men t.ex laddspänningen kan variera både uppåt och neråt. När den kommer under 13,8 Volt har den dock ingen inverkan så vi kan bortse från det läget, men uppåt kan den tangera 14,5 Volt. Men det är inte "stopp" där på spänningsskalan. Alla elektriska enheter från glödlampor till finelektroniken skall tåla minst 16 Volt i en bil. Man har alltså tagit till en marginal utöver dom 14,5 Volt som man ibland kan få i laddningsregulatorn om batteriet är tomt.
Ser vi extremt åt andra hållet, neråt på en spänningsskala så finns det en funktion som kopplar bort all förbrukning när spänningen går under 9 - 10 Volt. Jag vet inte den exakta gränsen, men det är ointressant. Det kopplar bort för att man inte skall ta mer ur batteriet. Urladdning ur batteriet är direkt skadligt redan under 11,7 Volt.
Ojämn gång.

Min XC70 1 -99/00 rullar ojämnt på tom[…]

1 felkod kommer upp! Inget mer. Det har testats s&[…]

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]