Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har min V40 precis passerat 200 mil (23/5-nu). Efter en resa ned till Öland förra helgen + ledig mån & tis, och en oturlig skur med stenskott längs E22 på hemvägen, har inte allt varit "ros", trots bla hyggliga 5,5l/100km vid snittfart av 91km/h på hemvägen. Följande "ris" summeras efter 200 mil:
  • - generellt högt däckljud på grov asfalt från mina 18 tums Michelin 225/40 ZR (uppdaterat 12/7)
    - 22/6 dörrar ska låsas upp när man kommer mot bilens handtag. Inte idag.
    - 29/6 radion funkade inte när jag hade startat bilen efter vi hade ätit i Oskarshamn på väg emot Öland. Jag stängde av bilen och startade den igen och då funkade radion igen.
    - 30/6, så frågade jag min fru om hon ställt om kupé tempen från 21 till 22 grader, vilket hon inte hade. 1/7 frågade jag igen då tempen var inställd på 20,5. Bilen verkar mao ha egna hyss för sig.
    - 29/6 - 2/7 dålig radiomottagning på östra Öland. Inte ens P1 (sommarprataren 13.00) funkade. Jmf med radion i min fd V50 (MY07) är den mycket sämre, ja nästintill värdelös. I alla fall på Öland.
    - 8/7 ljudet från radion ska variera med farten, vilket verkar ha upphört att funka, för det har verkligen funkat.
    - 9/7 startade från McDonalds Drive-thru (med start/stop) till återvinningstationen 200m bort men nu funkade inte start/stopp mer den dagen.
    - 9/7 i garaget efteråt luktade det kraftigt bränt om bilen och jag tyckte att höger framok var varmare än övriga. Inga hårda inbromsning hade utförts.
    - 10/7 bilen inne idag för skadeinventering efter grusstänket på hemvägen den 2/7 när rutan sprack (stenskott i synfältet rakt fram). På hemvägen på seneftermiddagen när jag hämtade bilen så funkade inte start/stopp heller. Jag misstänker att något hänt pga den brända lukten igår. Kanske inte alls var något överhettat i bromsoket, vilket jag först tyckte. I övrigt går bilen bra. Tyckte mig förnimma uns av bränd lukt även idag (11/7) när jag parkerade hemma i garaget, trots lugn körning från Bilia.
Någon som har liknande erfarenheter med start/stopp mm?
Senast redigerad av 6 spaceuser, redigerad totalt 0 gång.
Tråkigt med alla småfel, verkar finnas lite buggar i mjukvarorna...

Angående att start/stopp inte funkade, det är inte så att bilen höll på med en regenerering, dvs rengöring av partikelfiltret? Då kan det lukta lite bränt eftersom motor- och avgastemperaturen höjs. Regenerering görs var 30-90 mil beroende på körförhållanden.
laser2 skrev:Angående att start/stopp inte funkade, det är inte så att bilen höll på med en regenerering, dvs rengöring av partikelfiltret? Då kan det lukta lite bränt eftersom motor- och avgastemperaturen höjs. Regenerering görs var 30-90 mil beroende på körförhållanden.
Det har du helt rätt i. Det skulle det absolut kunna vara. Vad jag minns från min förra V50 D5 (MY07) så fanns det ingen info i panelen (lampa eller larm) när detta höll på, och jag gissar att det inte syns nu heller, även om en liten notis om det inte vore dumt att ha, just för att slippa "skrämmas", vilket lukten gjorde med mig härrom kvällen :).

Uppdaterat:
Enligt Bilia som jag frågade nu på förmiddagen per telefon, så kan orsaken att start/stopp inte fungerade vara att batterispänningen t ex är låg. Orsaken bör kunna ses under "My Car/Drive" i form av någon info. Ska kolla detta.
Senast redigerad av 1 spaceuser, redigerad totalt 0 gånger.
spaceuser skrev:+ 29/6 - 2/7 dålig radiomottagning på östra Öland. Inte ens P1 (sommarprataren 13.00) funkade. Jmf med radion i min fd V50 (MY07) är den mycket sämre, ja nästintill värdelös. I alla fall på Öland.
+ 8/7 ljudet från radion ska variera med farten, vilket verkar ha upphört att funka, för det har verkligen funkat.
Hur märker du att radion är dålig?
Sprakar det eller hör du helt enkelt inte vad som sägs?

Jag har haft riktigt stora problem med radion, det gick så långt att dom bytte radiodelen i min bil.
Jag vill mig tro att problemet är avhjälp till en viss del men kanske är det jag som sitter på nålar och lyssnar för noga.
Mitt problem var att det var sporadiska sprak/knäpp/brus på helt olika platser efter samma väg (alltså inte relaterat till mottagningen).

Har du en telefon med blåtand/wifi igång för nära (typ uppe vid mittluftintagen) så kan den störa, jag har hört en hel del konstig saker sedan jag monterade telefonhållaren :(
Finns en lång tråd om detta någonstans.
spaceuser skrev:
laser2 skrev:Angående att start/stopp inte funkade, det är inte så att bilen höll på med en regenerering, dvs rengöring av partikelfiltret? Då kan det lukta lite bränt eftersom motor- och avgastemperaturen höjs. Regenerering görs var 30-90 mil beroende på körförhållanden.
Det har du helt rätt i. Det skulle det absolut kunna vara. Vad jag minns från min förra V50 D5 (MY07) så fanns det ingen info i panelen (lampa eller larm) när detta höll på, och jag gissar att det inte syns nu heller, även om en liten notis om det inte vore dumt att ha, just för att slippa "skrämmas", vilket lukten gjorde med mig härrom kvällen :).
Det går att finna information om start/stopp är tillgängligt eller inte under menyn MyCar - Drive - Start/Stopp, inte 100% säker på hela sökvägen dock.
Men där ser man en grön cirkel om s/s är tillgängligt och svart om ej tillgängligt. Dessutom får man information om varför det inte är tillgängligt, typ Batteri laddas, Motorstyrning eller liknande. Trycker man OK får man ytterligare information.
Nibbe skrev:
spaceuser skrev:+ 29/6 - 2/7 dålig radiomottagning på östra Öland. Inte ens P1 (sommarprataren 13.00) funkade. Jmf med radion i min fd V50 (MY07) är den mycket sämre, ja nästintill värdelös. I alla fall på Öland.
+ 8/7 ljudet från radion ska variera med farten, vilket verkar ha upphört att funka, för det har verkligen funkat.
Hur märker du att radion är dålig?
Sprakar det eller hör du helt enkelt inte vad som sägs?

Jag har haft riktigt stora problem med radion, det gick så långt att dom bytte radiodelen i min bil.
Jag vill mig tro att problemet är avhjälp till en viss del men kanske är det jag som sitter på nålar och lyssnar för noga.
Mitt problem var att det var sporadiska sprak/knäpp/brus på helt olika platser efter samma väg (alltså inte relaterat till mottagningen).

Har du en telefon med blåtand/wifi igång för nära (typ uppe vid mittluftintagen) så kan den störa, jag har hört en hel del konstig saker sedan jag monterade telefonhållaren :(
Finns en lång tråd om detta någonstans.
Radion sprakade inte alls. Den var helt tyst och hittade inte någon station på Ölands östkust. Lite sprak och brus har jag hört vid andra tillfällen, t ex när en stations signal börjar bli svag och den letar efter en som är starkare.
Min mobil har jag precis framför luftutsläppet under bildskärmen, och jag har både wifi och blåtand på. Hade den även placerad så på min fd V50 D5 (MY07), och där funkade radion riktigt bra, men å andra sidan så hade jag ingen stöd för blåtand i den bilen, så du kan ha rätt. Ska prova stänga blåtand på mobilen för att prova nästa gång radion krånglar.
spaceuser skrev: + 9/7 i garaget efteråt luktade det kraftigt bränt om bilen och jag tyckte att höger framok var varmare än övriga. Inga hårda inbromsning hade utförts.
Regenerering av partikelfilter?
FiddeUBC skrev:
spaceuser skrev: + 9/7 i garaget efteråt luktade det kraftigt bränt om bilen och jag tyckte att höger framok var varmare än övriga. Inga hårda inbromsning hade utförts.
Regenerering av partikelfilter?
Ja det låter troligt vid eftertanke, men det luktade även bränt igår när jag parkerade på nytt i garaget. Undrar om detta kan hålla på i flera dagar när jag endast kört korta turer i veckan?
Får inte regenereringen jobba klart kommer den att starta rätt snart igen. Jag har tidigare haft rätt långt mellan regenereringarna, över 200 mil. Kanske beror på att jag då typ enbart kört längre resor på. Men vid nått tillfälle har jag fått en regenerering som avbrutits redan efter kanske 10-15km.. Då har den dock rengjort så mycket att den inte startar direkt gången efter, men jag fick en till regenerering efter kanske bara 50 mil.

Nu verkar jag ha hamnat på typ en regenerering per tank.. jag snittar dryga 100 mil/tank. Nån enstaka tank klarar jag utan att den regenererat.

Jag trodde också att start-stopp pajjat nån av gångerna då den gjorde regenerering.. men märkte sen att förbrukningen låg mkt högre och kunde då konstatera regenerering.

Andra saker som kan göra så att inte start-stopp funkar är t.ex om det är väldigt varmt eller kallt ute och bilen anser att den inte kan upprätthålla rätt temperatur inne i bilen med den avstängd.
spaceuser skrev:Nu har min V40 precis passerat 200 mil (23/5-nu). Efter en resa ned till Öland förra helgen + ledig mån & tis, och en oturlig skur med stenskott längs E22 på hemvägen, har inte allt varit "ros", trots bla hyggliga 5,5l/100km vid snittfart av 91km/h på hemvägen. Följande "ris" summeras efter 200 mil:
  • - generellt högt däckljud på grov asfalt från mina 18 tums Michelin 225/40 ZR (uppdaterat 12/7)
    - 22/6 dörrar ska låsas upp när man kommer mot bilens handtag. Inte idag.
    - 29/6 radion funkade inte när jag hade startat bilen efter vi hade ätit i Oskarshamn på väg emot Öland. Jag stängde av bilen och startade den igen och då funkade radion igen.
    - 30/6, så frågade jag min fru om hon ställt om kupé tempen från 21 till 22 grader, vilket hon inte hade. 1/7 frågade jag igen då tempen var inställd på 20,5. Bilen verkar mao ha egna hyss för sig.
    - 29/6 - 2/7 dålig radiomottagning på östra Öland. Inte ens P1 (sommarprataren 13.00) funkade. Jmf med radion i min fd V50 (MY07) är den mycket sämre, ja nästintill värdelös. I alla fall på Öland.
    - 8/7 ljudet från radion ska variera med farten, vilket verkar ha upphört att funka, för det har verkligen funkat.
    - 9/7 startade från McDonalds Drive-thru (med start/stop) till återvinningstationen 200m bort men nu funkade inte start/stopp mer den dagen.
    - 9/7 i garaget efteråt luktade det kraftigt bränt om bilen och jag tyckte att höger framok var varmare än övriga. Inga hårda inbromsning hade utförts.
    - 10/7 bilen inne idag för skadeinventering efter grusstänket på hemvägen den 2/7 när rutan sprack (stenskott i synfältet rakt fram). På hemvägen på seneftermiddagen när jag hämtade bilen så funkade inte start/stopp heller. Jag misstänker att något hänt pga den brända lukten igår. Kanske inte alls var något överhettat i bromsoket, vilket jag först tyckte. I övrigt går bilen bra. Tyckte mig förnimma uns av bränd lukt även idag (11/7) när jag parkerade hemma i garaget, trots lugn körning från Bilia.
Någon som har liknande erfarenheter med start/stopp mm?
Om du vill ha 17" R-Design fälgar så kan vi allt byta med en slant emellan. mina har rullat ca 220 mil. ;)

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]