Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Avuriel
#764223
Jag vet inte riktigt, min lägger jag ut just nu ganska exakt 4100 (sjunkande) per månad och det är en D2 Momentum med utrustning som gick på totalt nästan 350 tusen listpris inkl. vinterhjul. Det är alltså ett privatlån hos min bank med 5,25% ränta á 330 tusen på 10 år, rak amortering och förväntad break even efter ca 3,5 år.
Det känns som att jag har fått ut betydligt mycket ''mer bil'' för pengarna på min uppgörelse och egen listad bil med i stort sett allt man kan ha förrutom summum och driver support.
Så efter 3,5 år ungefär kan jag sälja bilen, lösa ut lånet och ta ut en ny igen eller göra bara helt enkelt vad som faller mig in. Bilen är ju inte på något sätt bunden till något eller någon. Jag ser det som en fördel att det är JAG som äger bilen och inte en bank eller leasing firma.
Lägger du på lika mycket utrustning på ett sådant leasing kontrakt som det är på min är du nog ute med en högre månadskostnad än på att köpa den. Vad jag kan se på den prislistan så räcker det med bara 3-4 uppgraderingar för att du ska vara uppe i över 4-4500 snåret ändå.
Du är också strängt bunden till antal körda mil på bilen då övermil vad jag har förstått är ganska dyrt och 4500 mil på 3 år är ganska lite. Jag kommer hamna på närmare 6-7 tusen mil.

Hoppas mina tankar och resonemang är till hjälp.
Användarvisningsbild
av Guligan
#764260
Låter inte jättelockande. Å andra sidan så har jag vinterns privatleasingkampanj med V40 T3 för 1.995 kr/månad i färskt minne. Den var förstås alldeles för bra, och Bilia stängde kampanjen samma helg den lanserades...
#764276
Tillvalen på privatleasingen är ju hutlöst dyra vinterhjul 287krx36 månader = 10 332kr, blåtand 4824kr..på 36 månader känns inte så lockande.
Användarvisningsbild
av joel80
#764320
Vinterhjulen känns väl inte så dyra? Jag fick nog betala ungefär 10k minus lite rabatt när jag köpte bilen och också köpte vinterhjul på fälg..


Edit: i och för sig borde 15" vara billigare.. okej.. jag ändrar mig, lite dyrt var det nog.. :)
av titanum
#764334
Avuriel skrev:Jag vet inte riktigt, min lägger jag ut just nu ganska exakt 4100 (sjunkande) per månad och det är en D2 Momentum med utrustning som gick på totalt nästan 350 tusen listpris inkl. vinterhjul. Det är alltså ett privatlån hos min bank med 5,25% ränta á 330 tusen på 10 år, rak amortering och förväntad break even efter ca 3,5 år.
Det känns som att jag har fått ut betydligt mycket ''mer bil'' för pengarna på min uppgörelse och egen listad bil med i stort sett allt man kan ha förrutom summum och driver support.
Så efter 3,5 år ungefär kan jag sälja bilen, lösa ut lånet och ta ut en ny igen eller göra bara helt enkelt vad som faller mig in. Bilen är ju inte på något sätt bunden till något eller någon. Jag ser det som en fördel att det är JAG som äger bilen och inte en bank eller leasing firma.
Lägger du på lika mycket utrustning på ett sådant leasing kontrakt som det är på min är du nog ute med en högre månadskostnad än på att köpa den. Vad jag kan se på den prislistan så räcker det med bara 3-4 uppgraderingar för att du ska vara uppe i över 4-4500 snåret ändå.
Du är också strängt bunden till antal körda mil på bilen då övermil vad jag har förstått är ganska dyrt och 4500 mil på 3 år är ganska lite. Jag kommer hamna på närmare 6-7 tusen mil.

Hoppas mina tankar och resonemang är till hjälp.
Hej! Ja val av finansieringsform är absolut värt att räkna på. En fråga gällande din kalkyl och break-even efter 3,5 år, hur har du räknat gällande värdeminskning/förväntat värde på bilen efter 3,5 år och 7000 mil?
Användarvisningsbild
av joel80
#764338
För mig som kör nästan enbart i tjänsten skulle det bli rätt dyrt att finansiera nyköp med egna pengar. Man hamnar ju på en milkostnad på åtminstone 35kr (i Avuriels exempel borde själva avbetalningen bli ca 20kr/mil.. 4000*36=144000/36 = ca 20kr, räknat på 3 år och 7000 mil då alltså.) Sen tillkommer bränsle, service och annat smått o gott. :)
Kör man mycket i tjänsten får man tillbaka 18.50kr mil.. vilket alltså betyder att man torskar dryga 15kr per mil när man kör i tjänsten. Jag kanske lämnar ute något viktigt och räknar fel?
Användarvisningsbild
av MartinS
#764343
joel80 skrev: Kör man mycket i tjänsten får man tillbaka 18.50kr mil.. vilket alltså betyder att man torskar dryga 15kr per mil när man kör i tjänsten. Jag kanske lämnar ute något viktigt och räknar fel?
Du får väl tillbaka så mycket som din arbetsgivare vill, men det är bara upp till 18.50kr/mil som är skattefritt.

Oavsett så är det i princip alltid en förlust för arbetstagaren att köra en nyare privatägd bil i tjänsten, därför tar jag alltid hyrbil på tjänsteresor där bil är bästa alternativet. Kör man långt på kort tid kan det till och med löna sig ur ett privatekonomiskt perspektiv ett hyra privat och sedan ta ut milersättning, men det är ju enklare att låta arbetsgivaren stå för hela kalaset.

/Martin
Användarvisningsbild
av joel80
#764352
För mig som är egen företagare är det strunt samma om jag ger mig mer än 18.50kr/mil då jag ändå får betala arbetsgivaravgift och inkomstskatt på överskjutande.. Det är ju samma sak som lön.
Så för mig måste jag räkna på vad som är bäst både för privatekonomin och företagsekonomin.. Om företaget betalar mindre kan jag ta mer lön.

Jag gjorde "mer förlust" tidigare då jag använde privat bil i firman och tog ut milersättning.. Kostnader för bränsle, service och värdeminskning var många gånger större än det jag kunde ta ut i milersättning.. så alla kostnader däröver betalades med skattade pengar.
Nu kan jag ta rätt mycket av de kostnaderna i firman, d.v.s jag har inte behövt betala arbetsgivaravgift eller inkomstskatt på det jag lägger ut på firmabilen.. och kan dra momsen på bränslet.

Köper man begagnad bil blir det ju lite annorlunda, då kan det vara lönsamt att ta det privat, speciellt eftersom man då också får köra privat med den. Jag håller mig strikt till jobbresor med företagsbilen för att slippa förmånsbeskattning.. max 100 mil och 10 tillfällen privatresor.. vilket jag ska utnyttja lite i sommar nu. :)
Där har du förresten ytterligare en kostnad att räkna på.. åker man på förmånsbeskattning om man har tjänstebil tar ju det också en stor del av det man "sparar" in på att inte köra den privata.

Ibland blir man bara trött av alla siffror. :)

20181208_135602-EFFECTS.jpg Vem tar sig fram[…]

Generatorn laddar 17.5 volt

Kontrollmäta med multimetern på str&oum[…]

Det har uppstått ett vinande/tjutande ljud v[…]