Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erst
vicster skrev:
Ante2 skrev:Då var det snart bara en dag kvar tills man får kolla in och känna på nya V40.
Tänkte avlägga en rapport här av dom första intrycken efter tisdagens Sthlm besök.
Någon som vill att jag ska kolla in något speciellt?
Kolla gärna om det verkligen är så att en fysisk/steglös handbroms är påväg tillbaka. Måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg interiörbilderna på V40, i och med att det inte ens går att välja "manuell" handbroms i 60-, 70- och 80-serien. Fråga även vad som är standard! :)
Jag skulle säga att elektrisk p-broms aldrig varit inne på volvos bilar i det här segmentet, så har svårt att se det som att den manuella är på väg tillbaka. I de större (och dyrare) modellerna så har volvo kostat på sig en elektrisk p-broms, och det tvivlar jag på att man kommer gå tillbaka från. Nästa stora uppdatering av v40 kommer nog också få det.

Men jag håller med dig om att jag är lite förvånad att det inte kom redan till detta modellskiftet. Och kanske lite besviken eftersom jag gillar den elekriska p-bromsen bättre.
av vicster
Erst skrev:
vicster skrev:
Ante2 skrev:Då var det snart bara en dag kvar tills man får kolla in och känna på nya V40.
Tänkte avlägga en rapport här av dom första intrycken efter tisdagens Sthlm besök.
Någon som vill att jag ska kolla in något speciellt?
Kolla gärna om det verkligen är så att en fysisk/steglös handbroms är påväg tillbaka. Måste säga att jag blev lite förvånad när jag såg interiörbilderna på V40, i och med att det inte ens går att välja "manuell" handbroms i 60-, 70- och 80-serien. Fråga även vad som är standard! :)
Jag skulle säga att elektrisk p-broms aldrig varit inne på volvos bilar i det här segmentet, så har svårt att se det som att den manuella är på väg tillbaka. I de större (och dyrare) modellerna så har volvo kostat på sig en elektrisk p-broms, och det tvivlar jag på att man kommer gå tillbaka från. Nästa stora uppdatering av v40 kommer nog också få det.

Men jag håller med dig om att jag är lite förvånad att det inte kom redan till detta modellskiftet. Och kanske lite besviken eftersom jag gillar den elekriska p-bromsen bättre.
Jo, det är klart att det inte varit standard på Volvos minstingar tidigare. Men skillnaden mellan V40 och V60 verkar inte bli enorm storleksmässigt och därför trodde jag, lite naivt, att elektronisk p-broms definitivt skulle finnas på en ny modell som börjar på dryga 200.000 kronor. För med Volvorabatt på en T3-motor får man ju för fasiken en S60 med el p-broms för under 200.000.

Men där ser man... Positivt är väl att den ser bättre ut, mer påkostad, än på nuvarande "lågprismodeller" (plus C70) :)
av wennsrog
Hur gör man en handbromsvändning med elektrisk P-broms ?
Och , Ja jag nyttjar detta massor med gånger eftersom vi har snö & is väldigt lång period.
av Kluster
wennsrog skrev:Hur gör man en handbromsvändning med elektrisk P-broms ?
Och , Ja jag nyttjar detta massor med gånger eftersom vi har snö & is väldigt lång period.
Varför behöver behöver du göra det? Du har väl en ratt och backväxel? :wink:

Snart sänder dom Volvo live från Geneve: https://www.facebook.com/Volvopersonbil ... 2558038584
av ricopet
Var idag och tittade på nya V40 live. Den ser riktigt bra ut, helt klart intressant. Dock är inget gratis...

Lite ungefärliga prisuppgifter:

Instegsmodell:
D2 (Driv-e) ca 225.000 SEK
D3 + ca 15.000 SEK
D4 + ca 30.000 SEK
T3 cirka 235.000
T4 ?? + ca 15.000 SEK kanske?

Samtliga dieslar under 120g med manuell växellåda

Större motorerna lanserars först till hösten (5-cyl bensinare).

Detta gäller då basbilar, man kan väl tänka sig att de tre paketen kinetic, momentum o summum kommer.

Kollar man på S60 så kostar paketen, 15.000, 30.000 resp 40.000 SEK.

MVH/
Användarvisningsbild
av Ante2
Ja då har man varit i Stockholm och kollat in nya V40. Den är grymt snygg i verkligheten. Tyvärr så fick man inte provsitta. Order från HK.
Men bilen går att beställa från V14 och den beräknas att finnas hos handlarna kring V23-24.
Första leveranser sker efter att Gent fabriken har haft semesterstängt. Vet inget datum.
Bilen ser mycket påkostad ut. Noterade att den svarta plastenramen runt ytterbackspegeln är nu lackad i blanksvart och även armen till backspegeln. Spolarmunstyckena är lackade i bilens färg.
Stolarna är helt nya och har fina kontrastsömmar. Förbättrad eluppvärmning på bakrutan.
Dom nämde inget om vilka motorer som får AWD. Men det kommer fler motorer med tiden men alla motorer är inte avsedda för den Svenska marknaden.
Och det blir vanlig handbromsspak. (Värt att notera är att varken nya BMW 1 & 3 serien har elektrisk handbroms)
Hörde även att bilen kommer att gå att bygga på Volvos hemsida inom några dagar.

Vecka 14 åker jag och beställer en ny V40 :D
av Lövet
Bara 15.000kr för att slippa D2an år ju sååååå bra och under 120g/km också! Hoppas bara nu också att de femcylindriga bensinmotorerna kommer till Sverige och till rimliga priser.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 15

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]