Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
En omlackad håller inte alls emot stenskott lika bra som en ny fabrikslackad, stå på er att få nya!!!
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:En omlackad håller inte alls emot stenskott lika bra som en ny fabrikslackad, stå på er att få nya!!!
Nej det är faktiskt stor skillnad på originallack mot omlackat, omlackat är skit! :-(O)
av Droopy
Njae, att omlacerade ytor inte skulle stå emot stenskott lika bra är nog en myt/skröna.
Användarvisningsbild
av Perra83
Droopy skrev:Njae, att omlacerade ytor inte skulle stå emot stenskott lika bra är nog en myt/skröna.
Då har nog jag haft otur.
av Foxdk
Hej
Tak fordi I skriver her i dette forum. Det har nu resulteret i at jeg fik nye kofanger for og bag igår. :-)-) Det er også min erfaring at omlakeret skærm rammes af sten skud mere end original lak.
Hej fra Danmark
av djb
Hände min helt nya med (V40 r desigen röd) bak i skarven mot skärmen volvo bestälde en ny å bytte men tok för stor färgskilnad (rödbrun) som följd men dom tog på sej det mot att lacka den på plats vilket blev mycket bättre iaf färgmässigt tog ett par dagar men dom fick fixa hyrbil då det är Volvos problem å av en slump läste detta forum å såg att detta verkar vanligt :/
Användarvisningsbild
av mobe
Kolla så du inte har fram också, jag hade både fram och bak på min.
Användarvisningsbild
av spaceuser
MartinS skrev:En omlackad håller inte alls emot stenskott lika bra som en ny fabrikslackad, stå på er att få nya!!!
Jag är benägen att hålla med dig. Fick min nya röda snygga V40 D4 R-design i maj förra året. Efter 70mil på mätaren och nyss lackbehandlad fick jag grus över bilen från en omkörande BMW på E22:an 2 juli förra året. Fick front och huv omlackade under hösten och ny lackbehandling i mars i år. Efter en tur och retur resa förra helgen ned till Blekinge på runt 100mil är fronten på nytt pepprad med nya stenskott som lyser vitt mot det röda. Färgen verkar oerhört ömtålig. Haft metallic på förra tre bilarna och det blir nog aldrig mer vanlig färg på nästa. Synd då den röda är otroligt snygg.
Användarvisningsbild
av ErikV40
spaceuser skrev:
Jag är benägen att hålla med dig. Fick min nya röda snygga V40 D4 R-design i maj förra året. Efter 70mil på mätaren och nyss lackbehandlad fick jag grus över bilen från en omkörande BMW på E22:an 2 juli förra året. Fick front och huv omlackade under hösten och ny lackbehandling i mars i år. Efter en tur och retur resa förra helgen ned till Blekinge på runt 100mil är fronten på nytt pepprad med nya stenskott som lyser vitt mot det röda. Färgen verkar oerhört ömtålig. Haft metallic på förra tre bilarna och det blir nog aldrig mer vanlig färg på nästa. Synd då den röda är otroligt snygg.
Har du en solid lack? Dessa är i så fall mycket mer ömtåliga än metallic lackerna. Men kass ändå att det ska bli stenskott så lätt.
Användarvisningsbild
av spaceuser
ErikV40 skrev:
spaceuser skrev:
Har du en solid lack? Dessa är i så fall mycket mer ömtåliga än metallic lackerna. Men kass ändå att det ska bli stenskott så lätt.
Jag visste inte att den kallades för "solid lack". För mig är den INTE metallic. Min säljare sa att även dessa lacker klarlackas, vilket fick mig att tro att den skulle vara lika tålig, för jag var egentligen inne på en blå metallic innan valet föll på den röda, övertalad som jag blev.

Tankade upp båda bilarna och köpte lite[…]

Service Subaru XV

Inte en sån då? Screenshot_2025-05-24[…]

El fel

Hej, jag har en Volvo 744 från 90 som det ha[…]

B230F går fett

Bts är det ingen fel på har jag kollat […]