Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Satte på nya däck bak på V70:n i år. De gamla bakdäcken sitter nu fram. Bridgestone Blizzak spike 01 blev det i år.

Ja va ett par milimeter från att beställa nya bakhjulslager men nu är det tyst. Det var förmodligen däcken som behövdes köras in.
Upplevde och de nya dubbade Nokia Hakka däcken till frugans V40 som väldigt bullriga. Levererades tillsammans med med bilen i april. Vid kontroll visade det sig att däcktrycket var 2,8, efter justering till 2,0 blev det en helt annan bil, betydligt tystare och med mindre kasande på dubben. Däckfirmorna trycker i rejält med luft för att däcket skall fästa och täta mot fälgen. Kan kanske vara ett tips för några i denna tråd.
måste såga att ljudnivån måste vara V40ns största problem, har haft 2 hyrbilar nu inom loppet av 3v, den ena hade Hakka 8ttor, den andra Hakka 7or och så fort man komemr upp i 70kmph låter bilen värre en min gamla Kia Ceed.

Måste säga att V40in annars käns jävligt välbyggd och riktigt rolig att framföra på vinterväg, går som på räls, man får verkligen provocera för att få den att släppa ( traditionell handbroms gör det inte mindre roligt ) men just ljudnivån blev för mig ett kraftigt minus.

Nu är ju småbilar genereelt bullriga men jag trodde att V40in var mer isolerad. Riktigt synd på en annars fin bil, smidig att framföra i stan, överlag rolig att köra om man håller sig under 70kmph.
V40:n är ganska tyst för sin storlek. Däremot är ju Hakka7 sjukt bullriga. Kanske Hakka1 var lika bullriga. Har sällan haft så bullriga dubbdäck! Hakka8 sägs vara bättre men bullrar säkert mycket också!
PH
har nu bytt hyrbil (V40) igen och på denna sitter det Continental nånting och ljudnivån är kanske något lägre men fortfarande enormt störande vid farter över 70-80kmph. Jag skulle aldrig vilja åka en 30-40mil på motorväg med den, då skulle jag vara helt slut i kolan innan jag kom fram.
Droopy, jag läste just ViBilägare och de berömde V40 för att den är så tyst. Får inte ihop det riktigt. Den verkar genomgående ha fått bra kritik för ljudnivån.../Per
jadu, det får inte jag heller, nu är det överlag rätt grov asfalt förvisso här uppe men iaf. nu kom jag från en V70 som jag själv upplever som enormt tyst i motorvägsfart, hade jag kommit från en golf el A3a kanske jag hade tyckt annorlunda, det är ochså bilar jag upplever som bullriga.

Ska även tillägga att efter 14dagar och 60mil käns bullret inte lika störande, man vänjer sig och på Tirsdag då jag får igen min egen bil lär den kännas ubertyst :-)
såg även att hyrbilen hade gått 235mil nu och någon nämde ju att efter ca 200mil blev däcken tystare, det kan ju ochså ha spelat in.
moonlander skrev:Upplevde och de nya dubbade Nokia Hakka däcken till frugans V40 som väldigt bullriga. Levererades tillsammans med med bilen i april. Vid kontroll visade det sig att däcktrycket var 2,8, efter justering till 2,0 blev det en helt annan bil, betydligt tystare och med mindre kasande på dubben. Däckfirmorna trycker i rejält med luft för att däcket skall fästa och täta mot fälgen. Kan kanske vara ett tips för några i denna tråd.
Vill varna för samma sak.

Jag köpte min bil med Volvo original aluminiumfälgar och Nokian Hakkapeliitta 8. Sa till säljaren att jag gärna närvarade när däcken skulle läggas på fälgarna för att se att det gick rätt till men då berättade han nåt intressant. Volvo centralt skickar sina fälgar till Nokian så lägger dom på däcken där. Sen skickas dom till återförsäljarna.

I ett av däcken hade Nokian haft i 4,5 kilo! :-O)

Släppte ur till 2,6, V70:s "ECO"nivå enligt Volvos lapp i förardörren. Men efter att ha läst ditt inlägg ska jag nog släppa ur mer. Däcken låter nämligen så in i helvete. Man tror man har lagerhaveri. Även nu efter 300 mil. Nu när det kommit snö och jag kom från asfalt till snöbelagd väg trodde jag inte mina öron, bilen blev knäpptyst. Vid lite gas fick jag för första gången höra motorn i min bil :D

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]