moonlander skrev:Upplevde och de nya dubbade Nokia Hakka däcken till frugans V40 som väldigt bullriga. Levererades tillsammans med med bilen i april. Vid kontroll visade det sig att däcktrycket var 2,8, efter justering till 2,0 blev det en helt annan bil, betydligt tystare och med mindre kasande på dubben. Däckfirmorna trycker i rejält med luft för att däcket skall fästa och täta mot fälgen. Kan kanske vara ett tips för några i denna tråd.
Vill varna för samma sak.
Jag köpte min bil med Volvo original aluminiumfälgar och Nokian Hakkapeliitta 8. Sa till säljaren att jag gärna närvarade när däcken skulle läggas på fälgarna för att se att det gick rätt till men då berättade han nåt intressant. Volvo centralt skickar sina fälgar till Nokian så lägger dom på däcken där. Sen skickas dom till återförsäljarna.
I ett av däcken hade Nokian haft i 4,5 kilo! :-O)
Släppte ur till 2,6, V70:s "ECO"nivå enligt Volvos lapp i förardörren. Men efter att ha läst ditt inlägg ska jag nog släppa ur mer. Däcken låter nämligen så in i helvete. Man tror man har lagerhaveri. Även nu efter 300 mil. Nu när det kommit snö och jag kom från asfalt till snöbelagd väg trodde jag inte mina öron, bilen blev knäpptyst. Vid lite gas fick jag för första gången höra motorn i min bil :D