- Idag, 08:28
Jag ska kolla med en lokal verkstad. Volvo hade ingen aning om vad felet kunde bero på.
ChatGPT svarar så här:
1. Kylvätsketemperaturgivare som visar för högt värde
Motorvärmaren värmer kylvätskan lokalt runt givaren.
Styrsystemet tror då att motorn är varmare än den faktiskt är → den ger för lite bränsle → låg tomgång / motor dör.
Varför det stämmer med dina symptom:
Helt kall → kallstartsmapp räddar situationen
Helt varm → normal drift
Bränslevärmare → jämnare uppvärmning → rätt bränsleblandning
Detta är den vanligaste orsaken i just detta scenario.
2. Spjällhus som är smutsigt eller trögt
VEA-motorn är känslig för små avvikelser i luftflöde vid start.
Vid “mellanstadie-temperatur” blir tomgångsregleringen extra känslig.
När du ger lite gas och den stabiliserar sig talar det för att luftmängden precis är på gränsen.
Rengöring är enkel och relativt billig åtgärd.
3. Mjukvara / adaption
Det finns kända fall där tomgångsregleringen blir instabil tills en adaption eller mjukvaruuppdatering görs.
kievY skrev:Stannade motorn med den elektriska värmaren efter start? Gick att starta fint efteråt?Ja motorn stannade direkt efter start då tomgången blev för låg, jag hann inte parera genom att ge lite gas. Sen startar den utan problem sekunden efteråt.
Ja, då du startar bilen så sjunker motor temperaturen litegrann då pumpen börjar jobba och cirkulera vattnet därav en minskning på nålen. Då värmen den kylarvattnet iaf. Jag tror det låter som att någon givare eller en sensor får fnatt när du värmer med den elektriska och bilen får lite bekymmer. Vet inte hur man ska gå vidare, kanske koppla in en felkodsläsare och se om det ligger några koder lagrade?
Jag ska kolla med en lokal verkstad. Volvo hade ingen aning om vad felet kunde bero på.
ChatGPT svarar så här:
1. Kylvätsketemperaturgivare som visar för högt värde
Motorvärmaren värmer kylvätskan lokalt runt givaren.
Styrsystemet tror då att motorn är varmare än den faktiskt är → den ger för lite bränsle → låg tomgång / motor dör.
Varför det stämmer med dina symptom:
Helt kall → kallstartsmapp räddar situationen
Helt varm → normal drift
Bränslevärmare → jämnare uppvärmning → rätt bränsleblandning
Detta är den vanligaste orsaken i just detta scenario.
2. Spjällhus som är smutsigt eller trögt
VEA-motorn är känslig för små avvikelser i luftflöde vid start.
Vid “mellanstadie-temperatur” blir tomgångsregleringen extra känslig.
När du ger lite gas och den stabiliserar sig talar det för att luftmängden precis är på gränsen.
Rengöring är enkel och relativt billig åtgärd.
3. Mjukvara / adaption
Det finns kända fall där tomgångsregleringen blir instabil tills en adaption eller mjukvaruuppdatering görs.
- By klacken