Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Detaljkvaliten på V40 är sjukt mycket bättre än t.ex 60-serien även om den fick facelift. Mellan V40 och V60 hade jag valt V40 och kanske kompletterat den med takbox. :)
av Fruppzor
Jag har kört min T3 R-design nästan 1700mil nu och jag är mycket nöjd. Innan jag köpte den så tittade jag mycket på både S60 och V60 och jämförde fram och tillbaka men valet blev V40in på grund följande: (Ha i tanken att det var nästan ett år sedan så faceliftet var inte aktuellt på 60in)

- Interiören är så mycket snyggare och känns mycket mera kvalitativ än 60ins.

- Designen på exteriören är snyggare.

- Den digitala instrumenttavlan (finns nu i 60in)

- Massor med ny teknik, bland annat parkeringshjälp, stämningsbelysning osv (finns nu i 60in)

- Den känns helt enkelt nyare.

Om jag skulle köpa nytt idag så skulle valet vara lite svårare men jag tror ändå att jag skulle välja V40in. Det är några saker som speciellt har gjort valet svårare:

- De nya sportstolarna i 60in är superb. Har bara provsuttit ett antal gånger hos handlaren så jag vet inte hur de är i långa loppet men de känns bättre. Dynan är lite smal i V40in men jag är 187cm/89kg och jag tycker att det är riktigt bekvämt men efter att ha provsuttit de nya sportditona i 60in så blir man lite avundsjuk. Men så länge man inte är chips- och folkölsentusiast så är det inga problem :wink:

- Den nya uppvärmda ratten skulle sitta fint!

- De nya motorerna och växellådorna lockar.

- Jag tyckte att 60in var något lite tystare på vägen.

Men oavsett dessa punkter så tycker jag om V40in bättre. Interiören är det som dödar 60in för min del. Mittkonsollen känns plastig och de asymmetriska utblåsen är i min mening katastrofala, speciellt det lilla i mitten som saknar en blank list runt sig. Vem på Volvo tyckte att den inte skulle ha det? :shock:

Angående folk som skriver att V40in är stötig så kan jag inte hålla med. Den är fast i fjädringen men jag skulle aldrig kunna säga att den är stötig. Jag har kör på 18 tum dessutom. Men innan jag köpte min så fick jag låna en V40 D4 automat med 17” hjul och den upplevde jag som mycket mera stötig än min. Men det kan bero på att den väger 100kg mer och nästan all den vikten ligger på framaxeln. Jag har inte provkört sportchassit men det skulle jag spontant undvika efter att ha läst tester och inlägg som säger att det gör bilen betydligt stötigare.

Sen så tycker jag att priset är okej på V40in. Med tanke på all utrustning som finns och kvalitetskänslan så ligger den bra till. En golf med samma utrustning blir inte jättemycket billigare och då känns Volvon mycket mera speciell.

Mycket babbel blev det men hoppas att det kan vara till hjälp :D
Användarvisningsbild
av crumpets
Tack för bra svar allihopa!

Fruppzor, bra sammanställning! Jag håller helt med om att den känns betydligt modernare än icke facliftad S60. Mindre gap nu helt klart efter faceliften. Efter att ha surfat runt en hel del har jag kikat lite på några demoexemplar på olika ÅF och insett att designen funkar grymt jäkla bra i verkligheten. På bild ser den konstig och tillplattad ut, live tycker jag den ser aerodynamiskt smäcker ut. Skumt! Men flera modeller är ju så.

Men angående CC vs den vanliga är jag rädd att man skulle störa sig vilken man än tog. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan och jag är extrem på den punkten, romantiserar alltid de val jag inte gjorde. Hur bör man resonera där som potentiell köpare? Det är en FWD oavsett som jag letar.
av Herkulez
Klurar också på en V40 då situationen framöver förmodligen kräver två bilar. En äldre v70 och en ny/nyare v40 är det som ligger närmast. Har gillat v40:n från första stund. D2:an finns med bra erbjudanden just nu eller ska man vänta (hur länge?) på vea?

Ni som kör 18" och inte upplever det som stötigt låter bra. Om det nu blir aktuellt med köp så lutar det åt r-design. Ni som kör r-design, har ni hel eller halvskinn? Har fått för mig att "mocca" ska vara slitstark och bekvämt att sitta på.
Användarvisningsbild
av Snowie
jag kör med halvskinn i min R-Design, ångrar inte det valet en sekund!
Användarvisningsbild
av Perra83
Angående interiören i V60n så upplever jag den inte alls som mindre kvalitativ än V40n. Nu va det tyvärr en snik V40 som ja körde och det blir fel att jämföra den med min lite mer utrustade V60.

Hela instrumentbrädan kommer närmare i V40n och det gillar inte ja utan ja vill ha mer luft framför mig och det får ja i 60n. Då är jag varken stor eller lång.
Digitala instrument imponerade inte på mig. Jag gillar teknik, ljud och bild mm. men det där va inte snyggt.

Ni som ska köpa V40, provkör den ordentligt gärna en hel helg. En V40 R-Design med svart innertak är brutalt läcker det är det inget snack om. Jag har bara inte provkört någon men det måste jag göra sen i vår. Ja kommer inte att byta bort V60n då ja behöver större bagage.
av Fruppzor
crumpets skrev:Tack för bra svar allihopa!

Fruppzor, bra sammanställning! Jag håller helt med om att den känns betydligt modernare än icke facliftad S60. Mindre gap nu helt klart efter faceliften. Efter att ha surfat runt en hel del har jag kikat lite på några demoexemplar på olika ÅF och insett att designen funkar grymt jäkla bra i verkligheten. På bild ser den konstig och tillplattad ut, live tycker jag den ser aerodynamiskt smäcker ut. Skumt! Men flera modeller är ju så.

Men angående CC vs den vanliga är jag rädd att man skulle störa sig vilken man än tog. Gräset är ju alltid grönare på andra sidan och jag är extrem på den punkten, romantiserar alltid de val jag inte gjorde. Hur bör man resonera där som potentiell köpare? Det är en FWD oavsett som jag letar.
Som vanligt så är ju smaken som baken men jag tycker att CC ser lite billig ut med alla plastkjolar. I svart tycker jag att den ser bra ut men i ljusare lack så är den ingen höjdare. Grillen är dock snygg och de tvåtonade sätena är rätt fina också :D Har samma psykos som dig! Tog nästan ett halvår av aktivt sökande och forskande innan jag var säker på vad jag ville ha och att jag var säker på att jag inte skulle ångra mig allt för mycket :lol: I efterhand så skulle jag kanske ha valt till eluppvärmd framruta :roll: Annars är allt klockrent!
Herkulez skrev:Klurar också på en V40 då situationen framöver förmodligen kräver två bilar. En äldre v70 och en ny/nyare v40 är det som ligger närmast. Har gillat v40:n från första stund. D2:an finns med bra erbjudanden just nu eller ska man vänta (hur länge?) på vea?

Ni som kör 18" och inte upplever det som stötigt låter bra. Om det nu blir aktuellt med köp så lutar det åt r-design. Ni som kör r-design, har ni hel eller halvskinn? Har fått för mig att "mocca" ska vara slitstark och bekvämt att sitta på.
VEA till V40 kommer nog ta minst ett år.

Jag har fullskinn och det tycker jag är snyggare och mera lättskött. Kostar "bara" 3500:- extra så det är prisvärt i min mening.
Användarvisningsbild
av tedsvensson
Jag är väldigt väldigt nöjd med min V40 och kommer behålla den länge. Med världens snyggaste innerbackspegel kan det inte bli fel :wink:
Det är så mycket jag gillar med den designmässigt (t ex flörten med P1800), men hade jag inte ägt denna skulle jag ha köpt en V60 MY14.
OM man tänker köpa en V40 är dock Momentum-utrustning ett minimikrav. Det är helt enkelt ett väldigt stort hopp mellan Kinetic och Momentum, inte bara utrustningsmässigt utan även utseendemässigt. Sedan är självklart ett paket där den grafiska displayen också ett måste.
Men jag vill, liksom världens motorjournalister, varmt rekommendera V40!
(...och nej den är inte så liten som alla säger. Den är större än Golf, men är fortfarande en halvkombi...)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Håller med innerbackspegeln är sjukt snygg en av dom detaljerna jag gillar mest på V40 fattar inte varför den inte kom med faceliften till MY14 för i dom andra modellerna känns den väldig plastig. :)
Användarvisningsbild
av tedsvensson
Ja skulle jag köpa en V60 idag hade jag köpt till V40 backspegel som tillbehör och försökt montera den på något sätt :D
3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]

..Dålig kvalitet? Är det märke[…]

Här är det målarverkstad i tvä[…]

V60 gen1 , bensin eller hybrid?

Jo absolut, det är den ju. Min förhopp[…]