Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av arc
Jag vill bidra med lite med intressanta frågor & fakta om E85:

Om man läser om Bioetanolproduktion (GWh) så påstår experterna att om man sammanfattar all världens totala Bioetanolproduktion (GWh) så klarar den inte att bära mer än ca 5-6 % av världens dagliga behov beräknat mot fordon som idag drivs av alternativa fossila drivmedel. Notis: Största tillverkare idag på Bioetanolproduktion (GWh) är Brasilien och enligt experterna så kommer det aldrig att gå att få upp den volym som krävs för att ersätta övriga fossila bränslen.

Är det då rimligt att Volvo samt övriga tillverkare fortsätter att ställa om tillverkningen till ett behov som då aldrig kommer räcka till i praktiken? Samt glöm ej att ta i beräkning att dagens behov på fossila bränslen ökar för varje dag. Se bara på i sverige där vi idag har 5 % Etanolblandad bensin i 95 Blyfri. Tillgången kommer enligt expertis aldrig ligga i takt med behovet av Bioetanolproduktion (GWh)

Vad säger ni? Ska biltillverkarna inte istället titta på ett annat mer hållbart koncept som även är grönt och där behovet räcker till en lång tid framöver?
Vad tycker Ni andra här på jagrullar, ska vi av nämnda skäl lägga ner E85 satsningen helt och titta på andra mer hållbara lösningar?
Senast redigerad av 2 arc, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av erikn
Vad ska du göra under tiden tills de "andra mer hållbara lösningar" finns framme? Kan vi minska oljeberoendet under tiden dessa tas fram så tycker jag att det är ett stort framsteg. För E85 finns här och nu och man kan köra befintliga bilar på det med små förändringar, dock inte alla dieselbilar som säljs i mängder just nu.
Användarvisningsbild
av erikn
Det är ju konstigt att andra verkar vända in på etanol-spåret igen. Den här Golfen skulle jag kunna tänka mig, 0,72 l/mil E85.

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-vo ... iser-39742

Och Audi (samma koncern) går också in hårt.

http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_m ... 541228.ece
av MattiasD
arc skrev:Jag vill bidra med lite med intressanta frågor & fakta om E85:

Om man läser om Bioetanolproduktion (GWh) så påstår experterna att om man sammanfattar all världens totala Bioetanolproduktion (GWh) så klarar den inte att bära mer än ca 5-6 % av världens dagliga behov beräknat mot fordon som idag drivs av alternativa fossila drivmedel. Notis: Största tillverkare idag på Bioetanolproduktion (GWh) är Brasilien och enligt experterna så kommer det aldrig att gå att få upp den volym som krävs för att ersätta övriga fossila bränslen.

Är det då rimligt att Volvo samt övriga tillverkare fortsätter att ställa om tillverkningen till ett behov som då aldrig kommer räcka till i praktiken? Samt glöm ej att ta i beräkning att dagens behov på fossila bränslen ökar för varje dag. Se bara på i sverige där vi idag har hela 10 % Etanolblandad bensin i 95 Blyfri, samt 5 % i blyfri 98. Tillgången kommer enligt expertis aldrig ligga i takt med behovet av Bioetanolproduktion (GWh)

Ska biltillverkarna inte istället titta på ett annat mer hållbart koncept som även är grönt och där behovet räcker till en lång tid framöver?
Vad tycker Ni andra här på jagrullar, ska vi av nämnda skäl lägga ner E85 satsningen helt och titta på andra mer hållbara lösningar?
Det finns ingen som påstått att etanol ska ersätta all fossil energi. Det finns inte ett alternativ för oljan. Vi ska ställa in oss på att använda flera bränslen i bilarna. En ottomotor går lätt att anpassa för bensin, etanol, metanol och biogas. Kombinera detta med elhybridteknik och elbilar så kan vi absolut ersätta oljan.

Förövrigt är USA världens störtsa etanolproducent och det är 5% etanol i BF95 :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
arc skrev:Jag vill bidra med lite med intressanta frågor & fakta om E85:

Är det då rimligt att Volvo samt övriga tillverkare fortsätter att ställa om tillverkningen till ett behov som då aldrig kommer räcka till i praktiken? Samt glöm ej att ta i beräkning att dagens behov på fossila bränslen ökar för varje dag. Se bara på i sverige där vi idag har hela 10 % Etanolblandad bensin i 95 Blyfri, samt 5 % i blyfri 98. Tillgången kommer enligt expertis aldrig ligga i takt med behovet av Bioetanolproduktion (GWh)

Ska biltillverkarna inte istället titta på ett annat mer hållbart koncept som även är grönt och där behovet räcker till en lång tid framöver?

Nej. Det vore fullkomligt idiotiskt att lägga ner ett biobränsle för att det inte kan ersätta olja helt. 5-6% är en hel del. Att ha ett enda bränsle som täcker precis allt är en lyx vi lär kunna glömma, även om jag förstås inte vågar mig på att spå när det sker.
Etanol, biogas, el, biodiesel, metanol, DME, med mera kommer att allihopa behövas parallellt med varandra för att kunna täcka upp behoven och även då kommer det bli tungt. Att då börja lägga ner de enskilda delarna för att ingen ensam kunde lösa alla problem vore så dumt, barnsligt och löjligt att det förstås tyvärr vore ett helt möjligt utspel från en politiker... Men aldrig en vetenskapsman.
Användarvisningsbild
av arc
Hej jag dubbelkollade mina uppgifter och du har helt rätt USA är största tillverkare samt största exportör på Etanol.
//
2011 World Fuel Ethanol Production
Continent Millions of Gallons
North & Central America
14,401.34
South America
5,771.90
Brazil 5,573.24
Europe 1,167.64
Asia 889.70
China 554.76
Canada 462.30