Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av UnleashFusion
nordis24 skrev: lör 30 nov 2024, 16:11 Ja självklart ska man ha det! Men jag är så rädd att jag knappt vågar sätta handen mot polen för att ta lös kablarna från polerna 🤣
kom bara ihåg att lossa minuspolen först sedan plus-polen. Du kommer klara det galant!
av UnleashFusion
nordis24 skrev: lör 30 nov 2024, 21:27 Precis,moch tvärtom när man sätter tillbaka va?
Exakt.
men här kommer lite guider om hur man byter batteri/du kan ignorera också om du redan gjort/kan
- listen som underlättar och ger dig mer space att arbeta.

här kommer en lång guide på svenska(men du kan ignorera 60% av videon då du inte behöver byta den lilla-auxillery/stödbatteriet) samt efter att du gjort batteribytet skall du även nollställer BMS

"Sätt på tändningen
Sätt på dimmljusen fram
Tryck på dimmljusen bak 6 gånger
Tryck tre gånger på varningsblinkersknappen"
av kievY
nordis24 skrev:Okej, då förstår jag! Jag fattade nog inte riktigt vad jag läste första gången jag kollade i boken och inte tyckte att det stod något vettigt, för nu ser jag att det står CCA och Ah och dimension, samt att man ska ha ett EFB om man har manuell låda. Men om jag förstår det rätt så är dessa värden alltså minimum, och jag kan installera ett batteri med högre CCA/Ah? Verkar även som man kan byta till AGM även om man har EFB just nu för att få ännu bättre funktion :) (https://batteryworld.varta-automotive.c ... -jag-valja)

Tack snälla för din hjälp kievY :) Nu hoppas jag det går bra för mig att byta batteriet, jag tycker det är läskigt med ström osånt men har förstått det som att det typ är omöjligt att få en stöt av ett bilbatteri, så det här ska nog ordna upp sig :-D
Japp precis, min hade ett EFB på 72 Ah men bytte till ett AGM 80 Ah/800 CCA för att få lite mer kapacitet, batteriet blev längre och precis så det fick plats i lådan. Så ingen fara att byta, bara ta det lugnt. Finns bra länkar här nu man ska göra.
av nordis24
Okej så det får plats med större, kanske får uppdatera till det nästa gång det blir dags att byta då! Får hoppas 72 ah AGM räcker för dieselvärmaren (bor i norra sverige så det blir rejält kallt).
Tack för din hjälp! :)

Fått hem däcken idag, nu ska bara n&a[…]

V50 löst luftintag över kylaren

Två plastpluppar man drycker ner.

Hur tvingade bilen dig att köra på be[…]

Diagnosprogram

Vida eller autocom skulle jag rekommendera