Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av x74
Hallå

Tänkte kolla lite det här med förbrukning, gjorde en liten sökning men hitta inget om just specifikt på v60 dieslar på forumet
så därför startar jag en tråd, tycker själv det är lite intressant just det med förbrukningen,(är väl alltid skoj när man åkt en himla massa och inte får i så mycket i tanken)
var en av anledningar till att jag köpte en ny v60 diesel, även om man har betalat en sisådär 300lök så blir det trots allt dyrar med den nya bilen(nybils milkostnad) en min gamla v70 -01 2,4t automat som drog ca det dubbla än den nya v60in
Hursomhelst gjorde jag själv ett test av den speccade förbrukningen på landsväg (max 90km) som är satt till 0,4/milen
Åkte ut på motorvägen nollade stapel statistiken och satte fart hållaren på 90 och åkte en sträcka till snitt förbrukningen lågt stabilt och faktiskt enligt färddatorn så hamna den på den speccade förbrukningen tom lite mindre(medvind? :shock: ), skall tilläggas att jag kollade de första tankningarna som var vid blandad körning och de stämde väl med färddatorn.
Man ser på staplarna att vägen var lite kuperad.
Bilen i fråga v60 manuell d5 my14.
Tjuv startar lite innan alla vea köpare vill stoltsera med sin förbrukning :)
Vore kul att se vad ni andra har att komma med :)
Bild
Efter 600 mil med min D4 manuell my14 så snittar färddatorn 0.49 och sedan är det 0.51 på pump. Ska väl tillägga att jag kör på dubbade hjul och kör nog lite mer "inspirerat" än en vanlig körcykel, dvs gillar att vara först vid rödljus och håller gärna ca 15 km mer än vad farbror blåljus tycker är lagligt. Tycker att det känns helt OK. Men då jag kommer från en Saab 9-5 Aero -05 som gärna visade 0,9 efter långkörning, så är jag lite bortskämd...
Användarvisningsbild
av x74
förresten vill minnas att vi fick ut våra bilar ungefär samtidigt och jag har precis passerat 300mil och tycker då att jag åkt endel :D
Jag kör en D4 awd -13 Polestar.
Kört snart 2000mil, snittar 0,8 när jag räknar vid pumpen.
Extremt törstig diesel för att vara från 2013.

Kör likadan som jag gjorde med min 350hk saab 9-5 E85 och den låg runt 1,2.

Inte så nöjd med det.
Har lyckats få en tank till 0,65 vid enbart motorväg och aldrig över 107km/h.

//Andreas
av moffe
Jag kör en D4 awd -13 Polestar.
Problemet här är D4 + AWD = Automat... Volvo automat = "hög" förbrukning.
Ganska stor skillnad verkar det vara mellan automat och manuell växellåda.
Med min -12 V60 D5 AWD automat Polestar ligger jag oftast där vid 0.7-0.8 har kommit en gång ner till 0.62 med extremt lungt körande i flera hundra km. Jag kollar alltid den riktiga förbrukningen när jag tankar. Vilket gör att förbrukningen som visas på trippmätaren visar 0.4-0.6l/100km för lite alltid.
0.65 - 0,70 drar vår S60 D5 manuell med 19" hjul (upmätt vid pump), kanske det som påverkar förbrukningen negativt blir spännande att se sen när 16" vinterhjul åker på vad förbrukningen blir, snitthastiget 40 km/h. Och då gasas det och varvas en del oxå. Vibrerar gör det oxå men det är ju en diesel! :)
Kör en V60 D3, m14, manuell.

Bilen har gått knappt 1500 mil och är kört både i Stockholmsköer och på landsväg/motorväg.

Jag har aldrig ställt om räkneverket för genomsnittsförbrukning och ligger just nu på 0,49 liter per mil. Reell förbrukning vid tankning är svår att uppskatta i och med att jag kör värme via VOC.
Senast redigerad av 1 HOBdalarna, redigerad totalt 0 gånger.
av vovovo
Min V60 D5 manuell -14 har gått drygt 300 mil. Aldrig nollställt mätaren, den står på 0,61 l/mil. Det blir mest kortare resor i stadsmiljö. Har gjort några resor på ca 10 mil och då ligger snittet på 0,48 - 0,50. Försöker inte köra snålt, då ska man nog satsa på en tråkigare motor.

Bilen går som en dröm, inget att klaga på.

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]