Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag blir så trött på mitt elände till bil. Jag har under en veckas tid reagerat över att kopplingen knarrat/gnisslat/gnekat vid varje start. Så fort jag fått i 1:an så slutar detta ljud. Idag påväg till jobbet så får jag inte i 5:ans växel. Tänkte först att jag kopplade för dåligt och orsakade det själv, efter att bilen tappat lite fart så får jag i 5:an. Vid efterföljande trafikljus så händer samma sak, denna gång på 1:an. Jag får panik när jag inser att växellådan är stum. Stänger av bilen, lägger i 1:an och får igång den och inser att jag inte kan växla varken upp eller ner med tändningen på. Jag ringde Volvo assistans och fick invänta snällt vid vägkanten. Bärgaren provar samma sak, han tror och detta är bara en högst trolig teori att urtrampningslagret är slut/defekt eller att kopplingen helt enkelt har lagt av, även Bilias tekniker bekräftade samma sak. Är detta vad man skall förvänta sig av en "premiumbil" efter 1.5år och drygt 4500 mil varav marparten är motorväg mellan Göteborg - Stockholm - Umeå? Det bör tilläggas att jag varit i kontakt med Bilia och att det var ett "skönhetsfel" och att jag inte behövde åka in om jag absolut inte måste. De hade ändå inte gjort något åt saken mer än att provkört den och kanske konstaterat samma ljud.

Nu står bilen på Bilia Haga norra för inväntan för service. Självklart låååång kö så tidigast onsdag eller torsdag vet de något mer angående vad som kan vara fel eller hur de kan åtgärda min problematik.

Jag känner mig lite hjälplös, vad händer om samma fel återkommer efter ett halvår då nybilsgarantin går ut?! Är det någon som har haft ett liknande dilemma och är vis av erfarenheten hur man skall agera mot tillverkan eller rentav återförsäljaren? Visst de ska avhjälpa felet men om det återkommer efter garantitiden så står jag där med en självrisk gentemot försäkringsbolaget?

/ En besviken Volvoägare...
Det är självklart inget du skall förvänta dig, men det täcks ju av garanti och sedan har du ju maskinförsäkringen när den går ut om du är nervös för framtiden.

Trist som f-n men tyvärr sånt som händer, jag tror dock det är sällsynt fel du råkat ut för.

/Martin
Tack för ett lungnande besked.

Jag var lite inne på det spåret men känns rent utsagt förj-vligt när det väl händer. Tur jag fick stopp på ett bra ställe vid ett trafikljus och inte efter E18/E4an. Men hur lång är maskinförsäkringen. Är den baserad på antalet mil eller styrd av antalet år?
MartinS skrev:Det är självklart inget du skall förvänta dig, men det täcks ju av garanti och sedan har du ju maskinförsäkringen när den går ut om du är nervös för framtiden.

Trist som f-n men tyvärr sånt som händer, jag tror dock det är sällsynt fel du råkat ut för.

/Martin
spuzz skrev: Men hur lång är maskinförsäkringen. Är den baserad på antalet mil eller styrd av antalet år?
Om du köpt den ny hos en volvohandlare och har volvia som försäkringsbolag lär den va 8år/15000mil, det som infaller först.

/Martin
Den är köpt via Bilia och jag har Volvia som försäkring. Men får hoppas att den fungerar bra de kommande åren.

Känns som att effekttrimningen jag hade tänkt investera i sommar inte blir av. Då lär jag gräva min egna grav.
MartinS skrev:
spuzz skrev: Men hur lång är maskinförsäkringen. Är den baserad på antalet mil eller styrd av antalet år?
Om du köpt den ny hos en volvohandlare och har volvia som försäkringsbolag lär den va 8år/15000mil, det som infaller först.

/Martin
Petzzon skrev:Du kan i princip utgå från att du har tre års garanti, om du är första ägaren och köpt den som privatperson.
Princip 3 år?

Två års nybilsgaranti
Gäller för bil och utrustning som omfattas av ditt köpeavtal. Säljaren svarar för eventuella fel som uppkommer inom två år efter leveransdagen.
Nibbe skrev:
Petzzon skrev:Du kan i princip utgå från att du har tre års garanti, om du är första ägaren och köpt den som privatperson.
Princip 3 år?

Två års nybilsgaranti
Gäller för bil och utrustning som omfattas av ditt köpeavtal. Säljaren svarar för eventuella fel som uppkommer inom två år efter leveransdagen.
Konsumentköpslagen ålägger säljaren att avhjälpa ursprungliga fel under de 3 första åren.

/Martin
MartinS skrev:Konsumentköpslagen ålägger säljaren att avhjälpa ursprungliga fel under de 3 första åren./Martin
Problemet är när man hänvisar till reklamationsrätten så skall du bevisa att felet är ursprungligt, de första 6 månaderna förutsetts det att felet är ursprungligt sen skall du bevisa det. Garanti är något företag kan ge frivilligt, reklamationsrätt är tvingande enligt Eu men med mycket svagare skydd för konsumenten, så blanda inte ihop garanti med reklamationsrätt. Jag har själv testat mot E-Lux på ett kylskåp det gick sönder efter 14 månader, men det var bara att betala. 12 månaders garanti var slut, och felet var inte ursprungligt enligt deras uppfattning och ingen goodwill ville de bjuda på.

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]