- tis 07 maj 2013, 18:58
Finns det någon pluspol avsedd för underhållsladdning utöver batteriets? Frågan gäller V60D3. Inte så besvärligt att ta loss täcklocken men ändå.
Moderator: Moderatorer
Momentum skrev:Kom ihåg att man inte ska ansluta "minusladdningen" direkt till batteriets poolFinns det något annat skäl än risk för gnistbildning/batterigaser till detta?
tgneb skrev:JappMomentum skrev:Kom ihåg att man inte ska ansluta "minusladdningen" direkt till batteriets poolFinns det något annat skäl än risk för gnistbildning/batterigaser till detta?
Momentum skrev: JappMen spelar det någon roll när nyckeln är ur och jag underhållsladdar? När jag drar ut laddaren och startar så har jag fullt batteri, så mojen spelar väl då ingen roll??
Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet
Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"
svedan skrev:Bara som min mekaniker säger, och han är dessutom "expert", alltså en av dem som är extra vassa på felsökning och bilarnas egenskaperMomentum skrev: JappMen spelar det någon roll när nyckeln är ur och jag underhållsladdar? När jag drar ut laddaren och startar så har jag fullt batteri, så mojen spelar väl då ingen roll??
Det sitter en "moj" på minuskabel nära minuspolen som håller ordning på laddningen till batteriet
Om man laddar på minuspolen så fattar inte bilen att batteriet laddas av en extern laddare
Den "mojen" gör att man numera laddar mera smart än tidigare, kompenserar exempelvis för kyla med högre laddspänning och håller koll på tempen vid batteriet
Så anslut minus vid laddning med extern laddare till någon jordpunkt i karossen så passerar "laddningen" batteriekontrollenheten så fattar bilen att det laddas "på sidan om"
Trodde den hade en Geartronic automat låda.
Fläkten startar för att vädra ut mj[…]