Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag äger en Volvo V60 AWD MY13 D4 av VOC. Tidigare ägde jag en MY10 V50 DRIVe, 1.6D. Vad jag märker är att bränslevarmaren är betydligt svagare i V60 än i V50. Det tar längre tid att värma upp motorn och temperaturen i bilen är mycket lägre än den var i V50. Bilen var hos ÅF, inga fel hittad. Finns det andra som har samma erfarenhet? Har de sätt in en billigare värmare? Jag är mycket besviken över att den dyrare bilen har dåligare bränslevarmare.
Senast redigerad av 1 PMV, redigerad totalt 0 gånger.
jag har en likadan bil. Min erfarenhet att ibland blir bilen varm som bara sjutton och ibland lite mera åt det ljumma hållet(med samma inställning). Det kan jag leva med, tycker inte det spelar så stor roll även om det känns lite B, men däremot att det ganska ofta är en rejäl avgasdoft i bilen som är obehaglig. Har läst att en del fått avgasslangen förlängd, undrar om det hjälper?? :?:
PMV skrev:Jag äger en Volvo V60 AWD MY13 D4 av VOC. Tidigare ägde jag en MY10 V50 DRIVe, 1.6D. Vad jag märker är att bränslevärmaren är betydligt svagare i V60 än i V50. Det tar längre tid att värma upp motorn och temperaturen i bilen är mycket lägre än den var i V50. Bilen var hos ÅF, inga fel hittad. Finns det andra som har samma erfarenhet? Har de sätt in en billigare värmare? Jag är mycket besviken över att den dyrare bilen har dåligare bränslevärmare.
Hej alla!

Ska kontakta min ÅF igen. Jag överreagerar inte, stor skillnad mellan min gamla V50 og den nya V60. Tack för alla bidrag. Fortfarande interesserad om det är fler med samma problem.
Min första misstanke var att dom levererar nu en billigare modell, kostnadseffektivitet :shock:
Upplever likadant i min V60 DRIVe MY12.
Tidigare volvomodeller jag har kört som har haft dieselvärmare har blivit varma som en bastu när man har ställt på tiduret.
V60 blir fesljummen i jämförelse.
Lämnade in bilen till verkstan och påpekade att det inte blev riktigt varmt i bilen men de hittade inget fel...
Jag hade en teori om att det kanske var stor skillnad i kylvätskevolymen mellan D2 och D4 AWD, men vid närmare titt i användarmanualen är det faktiskt mindre mängd i D4 AWD!
D2 skall ha ca 10,5l (man) eller 11,1l (aut) och D4 AWD (även D3, D5 mm) skall ha ca 8,9l.
Mängden olja är 3,8l för D2 och ca 5,9l för D4 AWD mm.
Så totalmängden kylvätska och olja som skall värmas upp är i stort den samma för D2 och D4 AWD, enda större skillnaden är storleken på motorblocken men det borde inte ge mer än marginella skillnader.

Jag har själv märkt att om det är kallt ute (t.ex. -5C) och värmaren är påslagen så sjunker ändå temperaturen i kylvätskan snabbt 5-10 grader om motorn går utan belastning, t.ex. i nedförslut. Med samma temperatur ute så kommer temperaturen relativt snabbt upp i 60-70 grader med värmaren på, men efter det går det segt, utan belastning på motorn känns det som att värmaren inte klarar av att värma upp till driftstemperatur. Vet inte hur det är på V50 i detta fall.

Det kan ju vara så enkelt som att på tidur slår värmaren på senare (jämfört med t.ex. V50) och därmed inte hinner värma upp kylvätska/motor och kupé lika mycket. Det är ju ganska onödigt att ha en bastu i bilen, snacka om att elda för kråkorna. :D
Själv är jag nöjd med att det är lite lagom ljummet i kupén.
apersson850 skrev:Även min motor sjunker lätt tio grader när jag motorbromsar i en nedförsbacke en stund. Då är det ändå den största dieseln de har.
Även med motorvärmaren på?

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]