Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DCHPL
Tankade min nya XC60 2010 D5 Automat på Shell i förrgår (CityDisel) och när jag skulle iväg så startade den inte utan började hosta. Efter tredje försöket kom den igång, men då var den "strypt" till 20 - 30 km/h. Jag blev själv rädd att vi hade fyllt den med fel bränsle men så var inte fallet. Hade då kört 15 mil tidigare på morgonen utan problem. Efter ett tag gick den igång och vi körde oklanderligt i ytterliggare 20 mil. Dagen efter körde jag ner på stan också utan problem, men när jag skulle hem (hade stått i P-hus och använt bränslevärmaren) så var den "strypt" igen. Stängde av Park varningen (var mycket snö ute) och ändrade växel fram o tillbaka så vaknade den igen. Idag startade den utan problem när jag skulle flytta bilen en kort bit. Drog igång Bränslevärmaren nu ikväll för vi skulle iväg på middag. Men när vi nu skulle iväg började den "hosta" igen. Det var som inte batteriet orkade kändes det som. Väntade 15 min och då gick den igång men dog direkt. Batteriet verkar svagt men får ingen varning (fick en varning dock om att nivån är låg vid första försöket ikväll).

Någon som kan tänkas veta vad det är? Har bara haft bilen i fyra dagar och undrar vad jag gett mig in på. Får lite dåliga vibbar...

Bilen genomgick en rätt stor 6000 mil service på Bilia för två veckor sedan.
Tråkigt.
Oavsett vad som är fel så är det väl inget du skall behöva greja med själv.
Bärgare till Bilia och lånebil låter som bästa lösningen.

Men vill du greja så kan du ju mäta spänningen på batteriet med en multimeter.
Klart det kan vara något sånt. Man har ju läst om tappar som haft fel bränsle i tankarna.
Sen så drar ju dieselvärmaren mycket ström också. Läste någonstans att man måste köra minst lika länge som man kört med värmaren.
Men hostar bilen igång så borde det ju inte vara batteriet.
Senast redigerad av 1 standardgbg, redigerad totalt 0 gånger.
av manor
Jag tror att det är batteriproblem.
Det är väl ganska många Volvoägare med diesel (samt dieselvärmare) som fått byta batterier efter bara något år.
av DCHPL
Tillägg: Nu startade bilen utan problem men började "hosta" efter 1 min för att sedan dö. Kunde starta upp igen men med samma resultat trots jag gav den lite gas.

Lät dyrt med byta hela baletten :cry: Hoppas bara det täcks av garantin. Borde de inte märkt något vid 6000 mila servicen som gjordes för två veckor sedan?

Nu blir det att boka bil-bärgare.
Råd vid motortvätt

Har en 2024 Hybrid och jag har motor tvättat […]

Volvo 245 -85 som inte vill tända

Kollat att kamremmen sitter rätt? Häller[…]

Uppgraderade inatt via OTA och fördröjd […]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motoro[…]