Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har D5 motor och Automat och den drar blandad körning just nu 0,73, det är väl det som är intressant.
Långkörning 0,55 men hur ofta kör man det ,och stadskörning 0,90.( enl volvo)
Så mitt tips är automat och gärna D5(polestar)
Det beror nog mycket på hur du kör. Kör du med mycket i lock-up så gör det kanske inte så stor skillnad men skall du slira runt mycket i stad/förort så blir det nog en större skillnad.

Skulle jag göra en generell gissning så skulle jag nog säga att det gör 0,5dl/mil på en D4:a.

/Martin
Är ägare till en XC60 FWD manuell. Var nyligen nere i Italien på vår årliga höstresa. Vägvalet blev cirka 80 procent autobahn samt resten bondesstrasse . Vidare så ingick några pass samt krypkörning en längre sträcka då vi kom till Italien på en lördag. På motorvägarna höll vi 100-110 km/h, förutom genom Danmark på hemresan där det blev närmare 130 km/h. Hemma så beräknade jag verklig förbrukning (baserad på vägmätarens info). Då hamnade vi på 0,52 liter/milen. Kan tyckas trevligt med låg dieselkostnad, då jag ej räknar på värdeminskningen. Jag köper mina bilar kontant, och försöker sedan att glömma vad den verkliga kostnaden blir.
emptyeileme skrev:Martin, hängde inte med i ditt sista stycke - är det automat du menar gör 0,5? :)
Japp, men det beror ju väldigt mycket på körmönstret.

/Martin
volvoc70cab skrev:Är ägare till en XC60 FWD manuell. Var nyligen nere i Italien på vår årliga höstresa. Vägvalet blev cirka 80 procent autobahn samt resten bondesstrasse . Vidare så ingick några pass samt krypkörning en längre sträcka då vi kom till Italien på en lördag. På motorvägarna höll vi 100-110 km/h, förutom genom Danmark på hemresan där det blev närmare 130 km/h. Hemma så beräknade jag verklig förbrukning (baserad på vägmätarens info). Då hamnade vi på 0,52 liter/milen. Kan tyckas trevligt med låg dieselkostnad, då jag ej räknar på värdeminskningen. Jag köper mina bilar kontant, och försöker sedan att glömma vad den verkliga kostnaden blir.
Jag inbillar mig att du kör väldigt ekonomiskt och att förbrukning därmed kanske inte är riktigt jämförbar för gemene man. Om jag kör 100-110km/h i konstant fin fart under långa etapper med ägg under pedalen kan jag komma ner i 0.85 med min xc60, och den är på 3liter, bensindriven, automat,awd och över 2ton i tjänstevikt. Men vid 'normal' körning tll vardags (inkl. 12mil jobbpendling) så ligger den mellan 1,1-1,2.

Det jag vill säga är bara att körstilen säger mer om förbrukningen än bilen/motorn i sig.

/Martin
Helt rätt Martin. Körstilen är alltid avgörande. När vi kör med C70 som har en bensinmotor på cirka 200 hp till Italien så ligger förbrukningen på 0,75 liter/milen.Då håller vi även samma hastighet som med XC60:an samt kör med cabben nere så mycket det går.
Generellt kan du räkna med att Automaten drar 5-10% mer än en manuell men det som inverkar mest är absolut körsättet. Senaste tanken för mig hamnade jag på 10 ungefär. Rätt högt men så körde jag bara i Stockholm och på snabb motorväg. Mer viktigt tycker jag är hur du vill ha din bilkörning. Hamnar du ofta i infartsköer så är automaten GULD värd och det gäller för övrigt all storstadskörning enligt mig. Åker du däremot mest landsväg så ger manuell mer känsla och lägre förbrukning. Allt såklart en fråga om tycke och smak. Själv väljer jag Automat alla dagar i veckan då jag finner det rätt drygt att växla från 1:an -3:an typ 100 gånger varje dag ;-//
XC60 D3 FWD 0,66 l/m i snitt (uppmätt vid pump) på 4466 mil. Lägsta förbrukning: 0,58. Högsta:0,77
Mycket pendlande på motorväg i maklig takt (100 kmh).

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]