- tor 26 jul 2012, 22:48
#665541
Hej på er!
Försökt 'rota' runt lite här och sökt på google, men inte lyckats hitta bra förklaring på kopplingen mellan belastningskapaciteten, däckdimensionen och optimalt däcktryck (energimässigt - dvs lägst rullmotstånd). Förstår så pass mycket att också hänger ihop med rekommendationen från biltillverkaren, men hur hanterar man olika dimensioner eftersom det är inget som står på dörrstolpen, är det maxtrycket som ger lägst rullmotstånd eller? Hur skulle ni pumpa / räkna på nedanstående exempel (på alu-fälg):
225/50R17 sommardäck, 205/60R16 friktionsdäck
-Jonas
Försökt 'rota' runt lite här och sökt på google, men inte lyckats hitta bra förklaring på kopplingen mellan belastningskapaciteten, däckdimensionen och optimalt däcktryck (energimässigt - dvs lägst rullmotstånd). Förstår så pass mycket att också hänger ihop med rekommendationen från biltillverkaren, men hur hanterar man olika dimensioner eftersom det är inget som står på dörrstolpen, är det maxtrycket som ger lägst rullmotstånd eller? Hur skulle ni pumpa / räkna på nedanstående exempel (på alu-fälg):
225/50R17 sommardäck, 205/60R16 friktionsdäck
-Jonas