Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mrbister
#665541
Hej på er!

Försökt 'rota' runt lite här och sökt på google, men inte lyckats hitta bra förklaring på kopplingen mellan belastningskapaciteten, däckdimensionen och optimalt däcktryck (energimässigt - dvs lägst rullmotstånd). Förstår så pass mycket att också hänger ihop med rekommendationen från biltillverkaren, men hur hanterar man olika dimensioner eftersom det är inget som står på dörrstolpen, är det maxtrycket som ger lägst rullmotstånd eller? Hur skulle ni pumpa / räkna på nedanstående exempel (på alu-fälg):
225/50R17 sommardäck, 205/60R16 friktionsdäck

-Jonas
av JohnB
#666468
Jag mosar i så mycket som däcket pallar enligt det som står på däcksidan, brukar vara runt 55-60 psi eller 3,5 bar. Ju högre tryck desto lägre rullmotstånd. Personliga och ytterst subjektiva intryck är att C30in med 195/65 R15 energydäck med 3.5 bar går tvärstabilt upp till maxhastighet 190 km/h och även på kurvig väg utan att bli nämnvärt mycket stötigare. S60in blir ganska stötig med 205/55 R16 primacy HP och 3.5 bar och lite orolig över 180 kmh/h men som alla med en P2 bil vet är ju inte skarpa gupp eller broskarvar deras paradgren oavsett däcktryck :wink: . Det som är mest positivt är att båda bilarna har perfekt slitbana utan de tråkiga diken i mitten man ofta ser på bilar som är körda med rekommenderat tryck enligt biltillverkaren samt att man faktiskt märker att bilen rullar lättare. Det finns en tråd på forumet där jag fick lite skit för min åsikt att ju högre tryck desto jämnare slitage över hela slitytan på däcket samt att man minskar bränsleförbrukningen om än marginellt. Endast den som kör slut på flertalet däckuppsättningar och nitiskt dokumenterar bränsleförfrukning och slitage under varje testperiod med olika däcktryck kommer att ha facit i denna fråga då det finns gott om tyckare och "experter" varvid jag säkert ramlar in i någon av dessa kategorier. Annars är det nog så att alla är salig i sin tro :lol:

Learning by doing passar in i denna kategori och även om det i extremfall kan bli en dyr lärpeng så är nog risken liten då vi lever i landet lagom 8)

/John
av rojo8515
#669542
Om jag kör med 3,1 bar i mina däck minskar förbrukningen något, från 0,77 till 0,75. Men det blir rätt så stötigt tycker jag, vid 2,9 är det bättre komfort.

Jag har R-design med lite hårdare fjädring också.

Fast jag får för mig att risken för punktering minskar med välpumpade däck, men 3,5 har jag bara i släpkärran.

Jag kör på rätt mynga dåliga Norrlandsvägar.

Vilken version av VIDA är det du använde[…]

Slutförde andra etappen av operation Driftwoo[…]

Har precis avslutat ett litet test, drog en hjulm[…]

Vaccumslangar till 940

Ja, man kan köra med silikonslang.