Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av aka06iah
Hejsan!

Jag läste nyligen en artikel om Volvos senaste skönhet på drivlinesidan; den de i V60 kallar för D6. 215hk dieselmotor på framhjulen och 70hk elmotor på bakhjulen. Upp till 5 mils räckvidd vid enbart eldrift står det, men inget om regenerering/laddning under gång a la Toyota Prius eller BMW.

Jag inser att jag bara förutsatte att även Volvon skulle kunna ladda batterierna under "motorbromsning", men så verkar inte vara fallet.

Hur kommer det sig? Jag kan själv lite för lite om hybridbilar för att komma på några hållbara argument för el. emot de båda varianterna, som sagt blev jag mest förvånad över att D6:an inte verkar jobba på ex. Toyota-Prius-sätt.

Det vore kul att lära sig lite av alla gurusar här! :)

MVH Elias
av aka06iah
Tack för länken Camel, men där lyckades jag inte hitta någon info kring min frågeställning; hur man idag resonerar kring återvinning av rörelseenergi under körning, dvs. möjligheten att ladda upp batterierna under retardation mha generatorer. Som jag förstår använder sig V60 D6 Hybrid inte av den tekniken. Är det en konstruktion på väg ut?

MVH Elias
Användarvisningsbild
av crumpets
Självklart har den bromskraftsåtervinnng. Att ladda genom att bromsa motoreffekten ger ingen tillförsel av energi till bilen som helhet, det enda du gör är att tillföra en förlustkälla. Det är med andra ord meningslöst bortom den positiva effekt det skulle kunna ha på batteriet.

Elen till batteriet bör komma från två källor. 1. generator som går igång när du bromsar, 2. vägguttag

Allt annat är som sagt bara att tillföra förluster och därmed försämra bränsleekonomin.
av aka06iah
Hej igen!

Tolkar jag det hela rätt att man med enbart eldrift och under gynnsamma förhållanden för bromskraftsåtervinning kan komma runt 5 mil? Eller kommer man 5 mil utan att använda bromskraftsåtervinning, under förutsättning att batteriet är fulladdat vid start?

Nyfiken på hur det är tänkt...

MVH Elias
av Enzo
aka06iah skrev:Hej igen!

Tolkar jag det hela rätt att man med enbart eldrift och under gynnsamma förhållanden för bromskraftsåtervinning kan komma runt 5 mil? Eller kommer man 5 mil utan att använda bromskraftsåtervinning, under förutsättning att batteriet är fulladdat vid start?

Nyfiken på hur det är tänkt...

MVH Elias
Du lär ju alltid komma längst genom att köra utan att bromsa. Även om du tar igen lite energi när du bromsar så förlorar du i längden på det.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det är gissningsvis teoretiskt specat på 5 mil, dvs rak väg, lågt luftmotstånd, inget bromsande. Dvs exklusive bromskraftsåtervinning, men tyvärr lär det inte innebära att du kommer längre med deta då det som enzo säger ju egentligen är att tillföra en förlust till systemet kontra att rulla rakt fram.
av aka06iah
Hur mycket vinner man på att ha bromskraftsåtervinning, om man tänker sig fallet ovan med enbart eldrift och att det är en trafikmiljö som kring och i Stockholm, med start och stopp lite här och där? Handlar det om några hundratals meter eller pratar vi åtskilliga kilometrar?

MVH Elias
Användarvisningsbild
av VolvoB20
crumpets skrev:Självklart har den bromskraftsåtervinnng. Att ladda genom att bromsa motoreffekten ger ingen tillförsel av energi till bilen som helhet, det enda du gör är att tillföra en förlustkälla. Det är med andra ord meningslöst bortom den positiva effekt det skulle kunna ha på batteriet.
Elen till batteriet bör komma från två källor. 1. generator som går igång när du bromsar, 2. vägguttag
Allt annat är som sagt bara att tillföra förluster och därmed försämra bränsleekonomin.
Ehhh... HUR menar du ?

Har kört hybridbil i USA och där må jag säga gjorde bromskraftåtervinning underverk för bränsleekonomin.

Vid försiktig inbromsning vid varje rödljus så användes aldrig bromsbeläggen utan energin från inbromsningen lagrades i batteriet istället för att slösas bort, så när det blev grönt kunde man använda samma energi igen för att acca iväg.

Gick grymt snålt tack vare detta i köer och rödljus, där förbrukingen för alla normala bilar utan bromskraftåtervinning skenade istället.
av Bonlo
Har kört c30 Electric och förmodar att v60 hybriden baseras på ungefär samma princip. I c30'n känner man en grymt kraftig motorbroms om man bara släpper på gasen. Du behöver knappt använda bromsarna. I instrumentet finns det en mätare som talar om hur mycket kW motorn laddas vid motorbromsning, samt hur mycket kW som spenderas vid gaspådrag.
V60'n borde fungera på samma sätt vid Pure körning.

Jag byter rem varje till varanat år. Vä[…]

Kolla plats 11 och 18 i bagaget. https://www.volvo[…]

D4 VEA dricker olja

Nu har jag allt klart för mig kring vad motor[…]

Misständningar Volvo S60 T5 2008

Har du fått spridarna testade? Alltså […]